De gemotiveerde leerling

Waardering:
100% of 100
Dit product heeft een langere levertijd
€ 20,50
  • Uitgebreid assortiment
  • Van bekende onderwijsuitgevers
  • Passend bij elke leerbehoefte
  • Voor en door onderwijsprofessionals

“Leerlingen zijn niet gemotiveerd om te leren” is een veelgehoorde verzuchting. Maar wat is dat – een gemotiveerde leerling? Welke kenmerken schrijven we toe aan motivatie? Wat is nodig om je gemotiveerd te voelen? Stel je deze vragen aan leerlingen en leerkrachten, dan omschrijven zij motivatie dikwijls in termen van ‘lekker bezig zijn’, ‘ingespannen werken’ of ‘iets doen om een bepaald doel te bereiken’. 

De gemotiveerde leerling verbindt wetenschappelijke beschouwingen met ervaringen in de klas. Een leraar vertelde: “Mijn leerlingen zijn vaak niet gemotiveerd. Ik krijg er geen vat op.” Is motivatie inderdaad zo’n black box? Allerminst, zoals blijkt uit dit vierde deel uit de vijfdelige reeks NIVOZ-publicaties. In de afgelopen decennia is veel onderzoek verricht, dat helpt motivatie en demotivatie bij kinderen te verklaren. Maar ook de leerlingen zelf kunnen veel vertellen over wat het onderwijs hen moet bieden om motivatie vast te kunnen houden en uit te bouwen.

In de Gemotiveerde leerling gaat een aantal onderwijskundigen dieper in op de motivatie van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs. Eerst krijg je aan de hand van enkele recente (speel)films een inleiding in de materie. Vervolgens wordt ingegaan op het begrip motivatie en op de attributietheorie, die stelt dat de oorzakelijke toeschrijvingen (attributies) van negatieve of positieve resultaten een effect hebben op je zelfvertrouwen en gedrag. Daarna is er aandacht voor intrinsieke en extrinsieke motivatie, met veel aandacht voor het behaviorisme. Dit hoofdstuk worden besloten met een schets van de drie psychologische basisbehoeften - autonomie, relatie en competentie - waaraan voldaan moet worden om te komen tot welbevinden, motivatie, inzet en zin in leren. Het laatste hoofdstuk benadrukt het belang van de goede leraar-leerlinginteractie en de rol van een stimulerende context.  Het betoog wordt ondersteund met getuigenissen in kaders. Achteraan volgt een literatuurlijst.

Dit is een boek over intrinsieke motivatie, over flow en over de natuurlijke behoefte van ieder mens om te leren.

Themanummers NIVOZ

De gemotiveerde leerling is het vierde themanummer in een reeks van vijf die stichting NIVOZ tussen 2006 en 2010 liet verschijnen, maar een tijdloze waarde heeft.

Nr. 1: Leraar wie ben je?
Nr. 2: Kennis maken met scholen
Nr. 3: Behoud van talent
Nr. 4: De gemotiveerde leerling
Nr. 5: Zin in onderwijs

Over stichting NIVOZ

Het boek De gemotiveerde leerling is een uitgave van Garant en van stichting NIVOZ, het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken. NIVOZ sterkt leraren en schoolleiders bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht. Het opereert langs vier pijlers:

  • NIVOZ-podium: onderwijsavonden, masterclasses, symposia en lezingen
  • NIVOZ-platform hetkind: inspiratie en legitimatie via artikelen/blogs en publicaties
  • NIVOZ-opleidingen: pedagogische tact/leiderschap/verdieping en coalitie
  • NIVOZ-denktank: expertisecentrum, onderzoek en leerstoel

Volg NIVOZ via de wekelijkse nieuwsbrief, via FacebookTwitter en/of LinkediN.

Meer informatie
SKU 1310-153584
Delivery time Dit product heeft een langere levertijd
Schrijf uw eigen review
Je plaatst een review over:De gemotiveerde leerling
Jouw waardering