Schrijven

De meeste kinderen beginnen in groep 3 met leren schrijven. Leren schrijven betekent veel oefenen. Oefenen met het schrijven van woorden, maar ook met hoe je de pen moet vasthouden. Als kinderen goed kunnen schrijven wordt ook creatief schrijven in de hogere groepen een onderdeel van het lesprogramma. Bekijk de onderstaande leermiddelen, bijvoorbeeld de serie van Deltas: voor het schrijven van de eerste woordjes tot oefenblaadjes schrijven.

Toon als rooster Lijst

Artikel 1-24 van 66

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren
  1. Nederlands. Schrijven voor 1F. Deel 5
    € 10,75
    Rating:
    0%
  2. Nederlands. schrijven voor 1F. Deel 4
    € 10,75
    Rating:
    0%
  3. Strux Nederlands schrijven voor 1F deel 2
    € 10,75
    Rating:
    0%
  4. Schrijven leer je zo! - Werkbladen plus 4
    € 21,90
    Rating:
    0%
  5. Jubelientje leert lezen en schrijven
    € 12,99
    Rating:
    0%
  6. Schrijven leer je zo! Proefpakket
    € 20,95
    Rating:
    0%
  7. Schrijven in eenvoudig Nederlands
    € 19,90
    Rating:
    0%
  8. Schrijven leer je zo! - Werkmap
    € 14,95
    Rating:
    0%
  9. Schrijven leer je zo! - Werkbladen Plus 3
    € 30,95
    Rating:
    0%
Toon als rooster Lijst

Artikel 1-24 van 66

Pagina
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Lesmateriaal voor schrijven

Kinderen krijgen kennis van en interesse in het schrijven omdat ze hiermee voortdurend te maken krijgen in hun omgeving. Leraren spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van het schrijven van 3- tot 5-jarigen. Door leerlingen aan te moedigen hun gedachten te communiceren en hun ideeën vast te leggen op papier motiveren ze kinderen te oefenen met schrijven, en de waarde van het schrift in te zien. In de beginnende jaren kunnen kinderen proberen te schrijven met de kennis die ze hebben opgepikt in hun omgeving en de kennis die ze wellicht al op school hebben opgedaan.

Er zijn meerdere strategieën die leraren kunnen gebruiken om het schrijven van kinderen te ondersteunen, zoals kinderen verbaal herinneren om te schrijven tijdens activiteiten in de klas en door passende schrijfinstructies te geven. Door bewust te zijn van de motoriek en de vooruitgang van kinderen kunnen leraren een mix van strategieën gebruiken om de groei in het schrijven van kinderen optimaal te bevorderen.