Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen

Op voorraad
  • Uitgebreid assortiment
  • Van bekende onderwijsuitgevers
  • Passend bij elke leerbehoefte
  • Voor en door onderwijsprofessionals
Beschrijving Aantal Prijs

Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen

1310-293327

€ 20,57

1x Weten wat te doen... + 1x boek Nivoz - Urgentie van goed onderwijs

1310-293328

€ 28,27

1x Weten wat te doen... + 1x Jaarboek Hetkind

1310-293329

€ 38,46

Dit boek van onderwijspedagoog Max van Manen (1942) biedt een verbreding, een verdieping en een verheldering van wat het betekent om met (pedagogische) tact en sensitiviteit in de klas of in het ouderschap te staan. Max van Manen is een oorspronkelijke, zorgvuldige denker die graag dicht bij de directe ervaring blijft en via de ervaring pedagogiek ontwerpt: geen discipline, geen leer, maar een ethiek van het omgaan met kinderen. Dat wordt duidelijk uit de verhalen die je meevoeren naar de belevingswereld van kinderen én ouders, van leraren én leerlingen.

Nieuwe ogen

Weten wat te doen, wanneer je niet weet wat te doen is net zo analyserend, als dat het sferen, ervaringen en herinneringen oproept. Van Manens betooglijn volgen is meer dan een boek lezen. Het is aan het werk zijn. Het is midden in je praktijk staan. Het is de taal voelen en woorden geven aan de directheid van je ervaringen. Het is die lastige situatie van vorige week met nieuwe ogen bezien. Het is een bijna vergeten jeugdherinnering opeens naar boven zien komen. Een tactvol, aandachtig, invoelend boek dat steunt in je relatie tot kinderen, leerlingen en/of studenten.

Over de schrijver

Max van Manen (1942) is emeritus professor onderwijskunde en pedagogiek aan de universiteit van Alberta (Canada). Hij is een internationale autoriteit op het gebied van onderzoek naar pedagogische vraagstukken en onderzoeksmethoden die daarbij gebruikt kunnen worden, in het bijzonder methoden die geschaard kunnen worden onder de fenomenologische traditie.

Hij startte zijn onderwijscarrière in Nederland na het behalen van bevoegdheden voor het primair en voortgezet onderwijs, als ook voor Engels. Vanuit een Europa vol jazz, culturele revolte en de daarbij passende existentiële filosofie, vertrok hij in 1967 naar Canada om er leraar te worden in het voortgezet onderwijs. Tegelijkertijd startte hij met een studie onderwijskunde, waarbij hij zijn interesse in de Europese filosofische tradities steeds meer inzette. Hij promoveerde op een epistemologische studie van cybernetics en fenomenologie.

Van Manen wordt door zijn wetenschappelijke collega’s geroemd om zijn wetenschappelijke doortastendheid, de diepte en nauwkeurigheid van zijn werk en de wijze waarop hij hierover communiceert met zijn internationale publiek. Ook erkennen collega’s zijn pionierswerk als het gaat over de fenomenologische pedagogiek en de wijze waarop hij daarmee vorm gegeven heeft aan onderwijsonderzoek, maar ook aan belendende onderzoeksvelden, zoals de gezondheidszorg. Max woont met zijn vrouw Judith in Canada, net als hun twee volwassenen zonen.

Recensies

(Geschreven door Gert Biesta, hoogleraar aan Brunel University, lid va de Onderwijsraad en leerstoelhouder Pedagogische dimensies aan de UvH )
Dit boek is een hartstochtelijk pleidooi voor de noodzaak van pedagogisch kijken, spreken, denken en handelen. Concreet en toegankelijk, met diepgang en oog voor de complexiteit van opvoeding en onderwijs.

(Geschreven door: Simon Verwer, atheneum+ en gymnasium-docent in Amsterdam en onderzoeker)
Wat mij betreft past dit boek in de renaissance van de pedagogiek in het Nederlandse onderwijs. Een beweging waar ik heel verheugd over ben. In essentie gaat het mij als leraar in de dagelijkse praktijk telkens weer om de vraag hoe te handelen: als professional maar bovenal als mens. Van Manen biedt een handelingsgerichte taal die recht doet aan de complexiteit van het leraarschap. Een echte aanrader!

(Geschreven door Hester Macrander, moeder, theatermaker en schrijfster)
Het kind zo schadeloos mogelijk grootbrengen begint bij het onder ogen zien van de spreekwoordelijke machteloosheid van de opvoeder, wat bij dit delicate proces onvermijdelijk om de hoek komen kijken. Dit boek draagt bij aan het vergroten van dit bewustzijn en daarmee aan het serieus nemen van (de ruimte van) het kind. Dat ontroert me.

(Geschreven door: René Kneyber, docent vmbo, auteur, columnist Trouw & lid van de Onderwijsraad)
Voor een werkelijk menswaardig onderwijs hebben we pedagogen nodig van het hoogste allooi, en boeken zoals dit om ze de richting te wijzen. Onmisbaar!

Over stichting NIVOZ

Het boek Weten wat te doen is een uitgave van Garant, en van stichting NIVOZ, het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken. NIVOZ sterkt leraren en schoolleiders bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht. Het opereert langs vier pijlers:

  • NIVOZ-podium: onderwijsavonden, masterclasses, symposia en lezingen
  • NIVOZ-platform hetkind: inspiratie en legitimatie via artikelen/blogs publicaties
  • NIVOZ-opleidingen: pedagogische tact/leiderschap/verdieping en coalitie
  • NIVOZ-denktank: expertisecentrum, onderzoek en leerstoel

Volg NIVOZ via de wekelijkse nieuwsbrief, via FacebookTwitter en/of LinkediN.

Ook verkrijgbaar als set

Weten wat te doen is ook bestelbaar in combinatie met HetKind Jaarboek 2014 of Nivoz en de Urgentie van goed onderwijs voor een voordelige setprijs. Je vindt de sets onder 'Producten' bovenaan deze pagina.

Meer informatie
SKU 9789081949347
Schrijf uw eigen review
Je plaatst een review over:Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen
Jouw waardering