Pedagogische tact (zevende druk)

Op voorraad
  • Uitgebreid assortiment
  • Van bekende onderwijsuitgevers
  • Passend bij elke leerbehoefte
  • Voor en door onderwijsprofessionals
Beschrijving Aantal Prijs

Pedagogische tact (zevende druk)

1310-442363

€ 22,00

1x Pedagogische tact + 1x Het jaarboek van Het Kind

1310-293324

€ 37,40

1x Pedagogische tact + 1x Nivoz - De urgentie van goed onderwijs

1310-293325

€ 32,00

Oktober 2018 verschijnt de zevende druk van Pedagogische tact. Bestel nu alvast een exemplaar!

Het boek Pedagogische Tact - onder redactie van prof. Luc Stevens en Geert Bors en met medewerking van veel leraren en betrokkenen – gaat over wat nodig is voor pedagogisch tactvol handelen. Hoe kun je daar als leraar bij komen?

Het unieke werk beschrijft het fenomeen, de theorieën, de praktijk en de ontwikkeling van de succesvolle trajecten Pedagogische Tact (PT) bij stichting NIVOZ, het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken. Het boek berust op een grondige studie van de betekenis van pedagogische tact en op de ervaringen die in de eerste vier jaar – tussen 2008 en 2012 - zijn opgedaan. Het boek is daarom een stand-van-zaken-boek.

Emeritus hoogleraar Stevens, tot voor kort wetenschappelijk directeur bij NIVOZ dat hij eigenhandig in 2003 oprichtte: ‘Het is ambitieus om met leraren vanuit hun dagelijkse praktijk aan persoonlijke ontwikkeling te werken. Het is ook kwetsbaar werk dat grote alertheid, kundigheid en zorgvuldigheid vraagt. Wij leren met onze trajectdeelnemers en rapporteren nu voor het eerst.’

Het boek (208 bladzijden en fraai vormgegeven) bevat veel quotes, verslagen, tact-columns van praktijksituaties en literatuurverwijzingen. En er is een voorwoord van Kete Kervezee, tot 2013 voorzitter van de PO Raad.

Deze tweede druk is grotendeels ongewijzigd. De belangrijkste veranderingen vindt de lezer in de inleiding van hoofdstuk 4 dat een indruk geeft van de praktijk van de trajecten Pedagogische Tact. Deze praktijk evolueert sterk. Ze wordt minder programmatisch ten gunste van wat in focus staat: het persoonlijk ontwikkelingsproces van de deelnemers. In dit proces zijn dan ook de werkvormen waarvan we voorbeelden geven minder als zodanig herkenbaar.

Recensies

nivoz.nl (Geschreven door: Jelmer Evers, VO-docent, auteur en onderwijsontwikkelaar).
Ik ben er gaandeweg mijn docentschap achtergekomen hoe belangrijk de relatie tussen leraar en leerling is in het leerproces. Het boek Pedagogische Tact duidt dit proces op een prachtige manier. Door authentieke praktijkvoorbeelden te koppelen aan inspirerende theorieën heb je een krachtig instrument in handen om jezelf als leraar te verbeteren. Lesgeven is voor mij steeds meer ‘samen leren’ geworden en Pedagogische Tact is een gids om die reis verder voort te zetten.

nivoz.nl (Geschreven door: Prof. Rob Martens, directeur bij het Welten Instituut van de Open Universiteit, alsmede bij NIVOZ)
Er zijn veel redenen waarom het lang niet altijd lukt het beste uit een leerling te halen. Te vaak worden leerlingen gereduceerd en gelabeld tot een nummer, een toetsscore of een ‘puberbrein dat niet kan plannen.’ Dat zijn vrijwel altijd oversimplificaties die authentiek contact in de weg staan. Het hart van goed onderwijs wordt namelijk gevormd door de interactie tussen leraar en leerling. Dat terrein wordt in dit inspirerende boek zorgvuldig verkend, overtuigend gebaseerd op een combinatie van wetenschappelijke inzichten en persoonlijke ervaringen. Daarom is dit een belangrijk boek, met een positieve boodschap.

nivoz.nl (Geschreven door: Wim P. Littooij wasvoorzitter van de Raad van Bestuur van de Vereniging voor CVO (Christelijk Voortgezet Onderwijs) te Rotterdam en Omgeving)
Gelukkig beseffen bijna alle docenten, uit liefde voor hun vak en hun betrokkenheid bij hun, dat opvoeden en begeleiden van leerlingen de kern is van hun dagelijks functioneren. Als tegenwicht tegen het beleid van de overheid hebben onze docenten inspiratie nodig, een bevestiging en verdieping dat hun natuurlijke pedagogische grondhouding de enig juiste is. Die inspiratie biedt dit boek Pedagogisch Tact, een must voor alle schooldirecties en docenten in het Nederlandse onderwijs. Zeker nu!

nivoz.nl (Geschreven door: Robert Viëtor, directeur Lerarenopleidingen Hogeschool Leiden)
In een fractie van een seconde de goede pedagogische interventie doen, gericht op het welbevinden en de ontwikkeling van de groep en de individuele kinderen. Pedagogische Tact gaat over ‘bewuste intuïtie’ in onderwijs en opvoeding. Docenten en management hebben Pedagogische Tact als ontwikkelingstraject gevolgd. Studenten worden volwassen en als onmisbare partner in het onderwijs benaderd. Dit boek biedt een schat aan wijsheid voor elke – aankomende – leraar!

Over stichting NIVOZ

Het boek Pedagogische tact is een uitgave van Garant, en van stichting NIVOZ, het Nederlands Instituut voor Onderwijs en Opvoedingszaken. NIVOZ sterkt leraren en schoolleiders bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht. Het opereert langs vier pijlers:

NIVOZ-podium: onderwijsavonden, masterclasses, symposia en lezingen
NIVOZ-platform het kind: inspiratie en legitimatie via artikelen/blogs publicaties
NIVOZ-opleidingen: pedagogische tact/leiderschap/verdieping en coalitie
NIVOZ-denktank: expertisecentrum, onderzoek en leerstoel

Volg NIVOZ via de wekelijkse nieuwsbrief, via Facebook, Twitter en/of LinkediN.

Meer informatie
SKU 9789044132076-h
Schrijf uw eigen review
Je plaatst een review over:Pedagogische tact (zevende druk)
Jouw waardering