Pedagogisch Contact

Waardering:
90% of 100
  • Koop 10 voor € 17,10 en bespaar 5%
  • Koop 30 voor € 16,20 en bespaar 10%
  • Koop 100 voor € 15,00 en bespaar 17%
€ 18,00
  • Uitgebreid assortiment
  • Van bekende onderwijsuitgevers
  • Passend bij elke leerbehoefte
  • Voor en door onderwijsprofessionals

Fysiek contact in de professionele, pedagogische relatie is een verkrampt thema. De moraal van de afgelopen decennia, maar ook excessen zoals die uit 2010 met zwemleraar Benno L. en pedagogisch medewerker Robert M., hebben ertoe geleid dat het aanraken van kinderen en jongeren in een professionele context in een taboesfeer terecht zijn gekomen. Overheden en instellingen hebben uit angst voor incidenten en excessen gekozen voor een instrumentele aanpak met als doel fysiek contact met kinderen te beperken of zelfs te verbieden. Deze protocollering ontkent echter het existentiële niveau van de pedagogische relatie, waarin opvoeder en kind elkaar ontmoeten ‘van mens tot mens’.

In de pedagogische relatie staat de kwaliteit van de ontmoeting – een wederzijdse gevoelsmatige wisselwerking - centraal. Daarbij is tactvol handelen van de leraar geboden. Contact kan gezien worden als de verbinding die nodig is om tactvol te kunnen handelen. Contact ontstaat door de uitwisseling van gevoelens en gedachten die de ander raken. Bij fysiek contact is er sprake van lichamelijke nabijheid tussen leraar en leerling, waarbij een wisselwerking plaatsvindt.

Aanraken is een levensbehoefte en omdat aanraken tot verbondenheid leidt met jezelf, de ander en de wereld om je heen, mag het pedagogisch handelen nooit verworden tot een instrumentele aanpak. Daarbij is het van belang om te weten of gedrag gepast én gewenst is en of handelingen relatie-bevorderend én identiteit-bevestigend zijn.

Pedagogisch contact is een aspect van pedagogische tact. Pedagogisch contact stelt de opvoeder in staat om juist te handelen in een pedagogische ontmoeting. Bovendien biedt het de mogelijkheid om het handelen te legitimeren. ‘Een goede aanraking, op het juiste moment, óók in de beleving van de leerling.’

Het boek Pedagogisch contact is geschreven vanuit de context van het onderwijs, maar professionals in de zorg, kinderopvang, buitenschoolse opvang, zwem- en sportverenigingen zullen de inhoud en boodschap ook verstaan. Het geeft handvatten om sensitiviteit te ontwikkelen voor je eigen praktijk. De betekenis van aanraken in de professionele opvoedingssituaties wordt verduidelijkt vanuit verschillende invalshoeken. De lezer wordt aangesproken als opvoeder.

Simone Mark biedt je haar kennis, inzichten, voorbeelden en vragen aan, om met meer ontspanning in contact te treden, maar ook om te legitimeren wat je doet.

Pedagogisch Contact is ook te bestellen in voordelige bundels, bijvoorbeeld gecombineerd met Wij, de leraar , Ik, de leraar of Ik de coach 

Simone Mark werkt als zelfstandig onderwijsspecialist onder meer voor het NIVOZ. Zij is lid van 'Trainers huiselijk geweld' en werkte voor de Raad van de Kinderbescherming, Hogeschool Utrecht en in het speciaal onderwijs. Zij studeerde Ecologische Pedagogiek, waar zij onderzoek deed naar en publiceerde over ‘aanraken van kinderen in een professionele context’.
Simone wil erkenning van fysiek contact als levensbehoefte, aanraken van kinderen uit de taboesfeer halen en opvoeders bewust laten handelen, waarbij ze zich kunnen legitimeren.

Meer informatie
SKU 1310-312016
Schrijf uw eigen review
Je plaatst een review over:Pedagogisch Contact
Jouw waardering