De leercoach

€ 34,95
Op voorraad
-
+
  • Alles voor jouw klas op één plek
  • 20+ jaar ervaring
  • 14 dagen bedenktijd
  • Persoonlijk advies van onderwijsprofessionals
Informatie

De leercoach

De zesde rol van de leraar

Wat is zelfregulerend leren en zelfregulatie nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk hier in het onderwijs aandacht aan te besteden? En hoe begeleid je je leerlingen actief bij het aanleren van leerstrategieën en zelfregulerende vaardigheden op weg naar eigenaarschap van hun leerproces?

Hierom draait onze uitgave De leercoach.

Het kunnen inzetten van zelfregulatie is een essentieel onderdeel van het leerproces, omdat het de kwaliteit en effectiviteit van het leerproces verhoogt. De opgedane kennis wordt daardoor duurzaam behouden (dieper leren). Begeleiden naar zelfregulerend leren is één van de meest onderbouwde en doeltreffende interventies die een leraar kan inzetten om jongeren te leren zelfstandig hun eigen leerproces vorm te geven. Met de zelfregulerende leerstrategieën in de vingers ontwikkelen jongeren proactief een lerende houding aan en werken zij doelgericht en planmatig aan hun eigen leersucces.

Zelfregulatie en zelfinzicht ontwikkelen, is de basis voor succesvol leren.

Voor wie: onderwijsprofessionals – po/vo/mbo/hbo/universiteit

Deze uitgave is gericht op alle onderwijsprofessionals die willen insteken op zelfregulerend leren en eigenaarschap bij leren binnen lessen, in praktijksituaties en tijdens coachgesprekken. Denk hierbij aan onderwijsgevenden, mentoren, coaches en leidinggevenden. De leercoach biedt handvatten voor het individueel begeleiden op weg naar en bij zelfregulerend leren.

Leercoachen is geschikt om flexibel onderwijs en maatwerk te bieden binnen po, vo, mbo, hbo en universiteit.

  • Benieuwd naar een voorproefje? Onder de tab Bijlagen vind je een aantal voorbeeldpagina's.
    Of lees nog even verder.

Over De leercoach

Het boek is opgedeeld in 4 delen:

  1. Theoretische achtergrond van leren en zelfregulerend leren
    Hoe leer je en waar leren we voor? De auteurs lichten het proces van leren leren toe en bespreken persoons- en burgerschapsvorming.  Vervolgens beschrijven ze zelfregulerend leren als een cyclisch leerproces, dat de lerende zelf proactief met executieve functies, zelfregulerende leerstrategieën, beïnvloedt en reguleert om leerdoelen te realiseren. Ze laten zien wat het nut van zelfregulerend leren is en leggen de executieve functies en leerstrategieën uit. En niet onbelangrijk: ze schetsen wat voor leeromgeving er nodig is om ruimte te bieden aan zelfregulerend leren met actieve ondersteuning van de leercoach.

  2. De methodische aanpak van leercoachen
    De kern van dit deel is de methodiekbeschrijving ‘hét ABCDE van de leercoach’ (©2017, CPS): het handelingsrepertoire waarmee je jongeren actief en interactief naar zelfregulerend leren begeleidt. De letters ABCDE staan voor: Afstemmen, Betrokken zijn, Cyclisch en Doelgericht werken, Eigenaarschap creëren.

  3. De praktische uitvoering van leercoachen
    In het hart van het boek werken de auteurs drie niveaus van coachen uit, wat deze inhouden, welke leerstrategieën hierbij horen, wat de rol van de leercoach hierbij is en wat die van de leerling. Ze bespreken stap voor stap de methodiek en gespreksleidraad van de leercoach. Kortom: hoe ga je daadwerkelijk aan de slag met leercoachen aan de hand van hét ABCDE van de leercoach? Ze ondersteunen je met praktische voorbeelden en handvatten die je kunt vertalen naar je eigen praktijk.

  4. Zelfregulerend je competenties ontwikkelen als leercoach
    Tot slot is er aandacht voor hoe je een effectieve leercoach wordt én blijft. Denk hierbij aan welke kwaliteiten van belang zijn voor deze rol, hoe je kunt reflecteren op je uitvoering van de rol en hoe je je ontwikkeling voor jezelf inzichtelijk kunt maken.

Met De leercoach biedt CPS je een stevig methodisch kader en concrete handvatten om je coaching gericht op zelfregulerend leren eigen te maken.

Over de auteur

Ariena Verbaan heeft deze herziening verzorgd. Zij is sociaal pedagoog en is werkzaam geweest als docent biologie, mentor, trainer en directeur. Sinds 2005 is Ariena managing adviseur en interim schoolleider bij CPS. Zij begeleidt scholen op het gebied van strategische onderwijsontwikkeling, leiderschap en leren. Haar specialismen zijn zelfregulerend leren, professionele leergemeenschappen, (loopbaan)coaching en persoonlijk leiderschap. Ze publiceerde over leerlandschappen, innovatie en de ondernemende docent. Ze is gecertificeerd Franklin Covey trainer.

Herziening

CPS’ succesvolle De zesde rol van de leraar. De leercoach (2017, 2019, 2020) heeft CPS doorontwikkeld naar deze herziene versie: De leercoach.

De herziening is aangevuld met de laatste actuele wetenschappelijke en praktische inzichten die zijn voortgekomen uit onderzoek naar de effecten en aanbevelingen van de coronapandemie op het leren van lerenden. Het raamwerk van het leercoachen, hét ABCDE van de leercoach, en de drie vormen van leercoachen zijn gebleven. De titel hebben we aangepast omdat De leercoach centraal staat. Deze rol krijgt ook buiten de les steeds meer een plek in het persoonlijk begeleiden van lerenden.

 

Details
Details
SKU 32446
ISBN 9789065082312
Druk 2e druk
Auteur Ariena Verbaan en Susan Potiek
Uitgever CPS Uitgeverij
Aantal pagina's 218 pagina's
Verschijningsjaar 2022
Verschijningsvorm Paperback
Reviews
Schrijf uw eigen review
Je plaatst een review over:De leercoach
Jouw waardering
Scroll to top