Behoefte aan praktische coachingstools voor het stimuleren van zelfregulerend leren? Bestel nu en in april 2025 kan je aan de slag met je leerlingen!
Waarom zelfregulatie belangrijk is
De mate van zelfregulatie is een belangrijke voorspeller voor studiesucces, gevoelens van welbevinden en een leven lang leren. Alle reden dus om ervoor te zorgen dat leerlingen/studenten deze competentie goed ontwikkelen!
Wat jij kunt bijdragen
Leraren, mentoren en leercoaches kunnen daar een belangrijke rol in spelen, met bijvoorbeeld expliciete instructie, denkstimulerende vragen en leerbevorderende feedback. Met de 56 tools in deze toolkit kun je het proces van zelfregulerend leren doelgericht activeren, ondersteunen en begeleiden. Je kunt de tools inzetten in tweegesprekken of tijdens de les.
Zo helpt de Toolkit je daarbij
De toolkit is een praktische en waardevolle aanvulling op het boek De leercoach: de zesde rol van de leraar (Verbaan & Potiek, 2022), maar ook zelfstandig in te zetten. Hoe je de tools gebruikt, spreekt voor zich. Elke tool bevat een korte instructie voor leerlingen/studenten en waar nodig beknopte achtergrondinformatie voor de leraar/mentor/leercoach. De tools zijn overzichtelijk ingedeeld in drie aspecten van zelfregulerend leren: zelfsturing, zelfcontrole en zelfregulerend leren. Deze concepten behoeven wellicht iets meer uitleg. Daarom starten de drie delen van deze toolkit met een compacte inleiding bestaande uit handige voorkennis en uitgangspunten. Om je in je coachende rol op weg te helpen openen we met een beknopte introductie van de vijf coachingsprincipes van het zelfregulerende leerproces. Zo is de integratie van kennis, methodiek en praktische toepassing gegarandeerd.
Over de auteur
Ariena Verbaan is sociaal pedagoog en werkzaam geweest als docent biologie, mentor, trainer en directeur. Ze is sinds 2005 managing adviseur en interim schoolleider bij CPS. Zij begeleidt scholen op het gebied van strategische onderwijsontwikkeling, leiderschap en leren. Haar specialismen zijn zelfregulerend leren, professionele leergemeenschappen, (loopbaan)coaching en persoonlijk leiderschap. Ze publiceerde over leerlandschappen, innovatie en de ondernemende docent. Ze is gecertificeerd Franklin Covey trainer.
Over de co-auteur
Miriam Op de Beek is logopedist, leerkracht en teamcoördinator. Nadat ze 25 jaar werkzaam is geweest in het speciaal en regulier basisonderwijs startte ze in 2019 als onderwijsadviseur bij CPS. Ze begeleidt teams en schoolleiders in meerjarige implementatietrajecten gericht op persoonlijk leiderschap en een proactieve teamcultuur. Haar specialismen zijn mondelinge taalvaardigheid, zelfregulatie, Oracy, burgerschap en het jonge kind. Ze is gecertificeerd Franklin Covey trainer.