Taal op maat (1e editie)
Vanaf € 28,75
- Alles voor jouw klas op één plek
- 20+ jaar ervaring
- 14 dagen bedenktijd
- Persoonlijk advies van onderwijsprofessionals
De taal staat niet stil en de praktijk van het taalonderwijs dus ook niet. Wij voegen regelmatig nieuwe materialen toe om in te spelen op actuele ontwikkelingen en mogelijkheden. Vaak gebeurt dat op verzoek van leerkrachten die in de praktijk met de methode werken.
Taal op maat is een methode die op scholen in heel Nederland op veel enthousiasme mag rekenen. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat leerkrachten er naar volle tevredenheid mee werken. Met Taal op maat worden taalbeschouwing, luisteren en spreken, spelling en woordenschat weer iets om naar uit te kijken. Voor leerkracht én leerlingen!
Er is inmiddels een nieuwe versie van Taal op maat: Taal op maat editie 2.
Waarom Taal op maat?
- heldere organisatie
- overzichtelijke vormgeving
- duidelijke spellingslijn
- praktische handleiding
Sinds de introductie vernieuwd:
- handleidingen Spelling
- Dr. Digi met woordwebtool, materiaal voor groep 3, galgje en woordtrap.
- instructiefilm Woordenschat
- vernieuwde toetsen voor taal
Organisatie en structuur
Een taalmethode voor de hele basisschool
Taal op maat is een taalmethode voor de groepen 1 tot en met 8. De school kan er ook voor kiezen om halverwege groep 3 of in groep 4 met Taal op maat te beginnen.
De organisatie van het taaldeel is gebaseerd op tien lessen per thema. De leerkracht behandelt een thema in twee weken tijd. In dezelfde periode komt bij het spellingdeel een blok van vier lessen aan de orde. Een taalles duurt 45 minuten, een spellingles 30 minuten.
Combinatiegroepen
In Taal op maat wisselen leerkrachtgebonden lessen en lessen met zelfstandig werken elkaar af. Daardoor werkt iedere leerkracht er ook in combinatiegroepen heel makkelijk mee. Taal op maat biedt bovendien steropdrachten: inloopopdrachten die alle leerlingen zonder instructie kunnen maken. De leerkracht kan de ene groep kinderen uitleg geven, terwijl de andere met de steropdrachten aan het werk gaat.
Inhoud en didactiek
Taal
De afzonderlijke lesdoelen van Taal op maat vormen in de loop van de jaren één doorgaande, progressieve lijn. Zelfontdekkend leren en strategie┘n aanleren zijn belangrijk in Taal op maat. Instructie en zelfstandig werken wisselen elkaar af.
Groep 1 en 2
Twee mappen met:
- 100 themagebonden taalactiviteiten en
- 50 activiteiten geordend op werkvorm
De inhoud sluit aan op de dagelijkse praktijk van de groepen 1 en 2. De leerkracht kan het materiaal zelf op maat maken t.b.v. ontwikkelingsgericht, ervaringsgericht en programmagericht onderwijs.
Groep 3
Schrijven en lezen hebben in deze groep prioriteit. In de tweede helft van het jaar komt ook taal voorzichtig in beeld. De leerlingen werken alleen in een werkboek. In de sterk leerkrachtgebonden lessen maken ze één opdracht per les.
Groep 4 tot en met 8
- 16 thema’s van twee weken
- na de thema’s 4, 8, 12 en 16 is er een (facultatieve) projectweek
- dus: totaalprogramma van 32 weken
Taaldomeinen
De taaldomeinen 'spreken en luisteren', 'woordenschat' en 'taalbeschouwing' komen in alle groepen aan bod. Vanaf groep 4 ook 'stellen'.
Spelling
Taal op maat behandelt elke week een spellingmoeilijkheid, ingeleid door een kort verhaal.
- vier categorie┘n voor de onveranderlijke woorden
- aparte aanpak voor de persoonsvormspelling
- bij de luisterwoorden: speciale aandacht voor de auditieve aanpak
- spellingkaart van het grondwoord als ondersteuning
Kinderen die voldoende hebben aan de eerste uitleg werken zelfstandig verder, voor de anderen is er verlengde instructie. Ook hierbij is de auditieve aanpak belangrijk.
| Groep | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Leerlingenboek | V | |||||||
| Werkboek | V | |||||||
| Leerlingenboek A en B | V | V | V | V | V | |||
| Handleiding A en B | V | V | V | V | V | |||
| Antwoordenboek A en B | V | V | V | V | V | |||
| Kopieerboek | V | V | V | V | V | |||
| Kaartenbak | V | V | V | V | V | |||
| Activiteitenboek A en B (taal en spelling) | V | |||||||
| CD (taal en spelling) | V | V | ||||||
| Methodeboek (taal en spelling ineen) | V | V | V | V | V | |||
| Digibordsoftware (taal en spelling) | V | V | V | V | V | |||
| Leerlingensoftware (taal en spelling) | V | V | V | V | V | |||
| Digitale toetsregistratie (taal en spelling) | V | V | V | V | V | |||
Spelling
| Groep | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Werkboek | V | V | V | V | V | |||
| Handleiding met kopieerbladen | V | V | V | V | V | |||
| Antwoordenboek | V | V | V | V | V | |||
| Spellingstickers | V | V | V | V | V | |||
| Spellingkaarten | V | V | V | V | V | |||
| Software | V | V | V | V | V |
| SKU | noordmeth3-h |
|---|