Differentiëren is te leren! (VO/MBO)
- Alles voor jouw klas op één plek
- 20+ jaar ervaring
- 14 dagen bedenktijd
- Persoonlijk advies van onderwijsprofessionals
Differentiëren is te leren! (vo/mbo)
Omgaan met verschillen in het vo en mbo
Differentiëren is te leren! specifiek voor toepassing in het vo en mbo.
Differentiëren is te leren! (vo/mbo) maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs – hoe ingewikkeld soms ook – écht mogelijk is. Als je de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draag je bij aan betere leeropbrengsten en vergroot je de kansen van al je leerlingen.
Herziene druk
Per januari 2024 geven we een herziene, geactualiseerde, versie van Differentiëren is te leren! (vo/mbo) uit. We hebben het boek aangescherpt naar aanleiding van drie andere herzieningen die we hebben uitgebracht: Formatief handelen in de les, De zes rollen van de leraar in de praktijk en De leercoach. Naast het verwerken van recent onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs hebben we naar aanleiding van onze ervaring in de trainingen her en der een aanscherping gedaan en extra toelichting gegeven. En uiteraard hebben we ook de ICT-middelen geactualiseerd.
Differentiëren in het vo en mbo
Lang is gedacht dat differentiëren in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs niet nodig is. Leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in beheersingsniveau, motivatie, interesse, tempo of leervoorkeur.
Praktische handvatten voor differentiatie in het vo en mbo
Hoe stem je af op die verschillen en hoe haal je het maximale uit de leerlingen? Differentiëren is te leren! (vo/mbo) geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in je lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven hoe je differentieert in instructie, verwerking en leertijd. Ook is er aandacht voor leervoorkeuren, toetsing, differentiatie met ICT en differentiatie schoolbreed.
Over de auteur Meike Berben
Meike Berben is docent Nederlands en Frans en daarnaast onderwijskundige. Nadat ze een aantal jaren als docent in het voortgezet onderwijs en NT2-onderwijs werkte, startte ze in 2011 bij CPS. Als adviseur begeleidt ze docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs op het gebied van didactiek en taal. Haar specialismen zijn differentiëren in de les, ICT in de les, activerende didactiek en formatief handelen.
Over de co-auteur Mirjam van Teeseling
Mirjam van Teeseling studeerde Nederlandse taal en letterkunde. Als trainer, docent Nederlands, communicatieadviseur en bedrijfsjournalist werkte ze bij diverse organisaties, waaronder CPS. Sinds 2011 is ze eigenaar van het tekstbureau Tekst van Teeseling. Als allround tekstschrijver, journalist en (eind)redacteur zet ze zich in voor opdrachtgevers in onder meer de onderwijs- en zorgsector.
SKU | 32451 |
---|---|
ISBN | 9789065082534 |
Druk | 3de herziene versie, 1ste druk, januari 2024 |
Uitgever | CPS Uitgeverij |
Aantal pagina's | 128 pagina's |
Verschijningsvorm | Paperback |