Activeren van leerlingen: een puzzel
De meeste docenten en scholen erkennen dat het activeren en motiveren van leerlingen belangrijk is. Het activeren van leerlingen draagt bij aan meer betrokkenheid bij de les en een hoger leerrendement. Tegelijkertijd wordt het vaak nog als een lastige puzzel ervaren om leerlingen daadwerkelijk actief en betrokken te krijgen. Dat zien we bijvoorbeeld terug in uitkomsten van leerlingenquêtes en reacties van docenten en schoolleiders in onze trainingen: leerlingen ervaren het onderwijs als saai en weinig uitdagend. Het lukt dus nog niet genoeg om ze te activeren en motiveren.
Dus… hoe doe je dit in de praktijk?
De werkvormen die je kiest om leerlingen naar hun leerdoelen te begeleiden, spelen een grote rol bij het activeren en motiveren. Daarom dit boek. Op basis van een aantal theoretische principes bieden de auteurs achtergronden, werkvormen en ICT-middelen om leerlingen te activeren, te motiveren en effectief te laten leren. Je kunt met deze werkvormen veel variatie aanbrengen in het onderwijs dat je biedt.
Een aantal van deze werkvormen kun je goed inzetten bij formatief handelen: zo krijg je een compleet beeld van de stand van zaken van de klas. Op basis daarvan kun je kiezen voor één of meerdere vormen van differentiatie.
Ook in dit boek van CPS staat het leren van de leerlingen centraal. Dat leren geef je vorm door het inzetten van die werkvormen die bij de leerdoelen én de leerlingen passen. Zo kun je variatie aanbrengen in je lessen zonder het leereffect uit het oog te verliezen.







