Veilig leren lezen - 2e maanversie

Op voorraad
  • Uitgebreid assortiment
  • Van bekende onderwijsuitgevers
  • Passend bij elke leerbehoefte
  • Voor en door onderwijsprofessionals
Beschrijving Aantal Prijs

Alternatief anker 5 - Ankermateriaal

1310-186410

€ 76,10

Alternatief anker 5 - Handleiding

1310-186411

€ 42,26

Alternatief anker 5 - Leesboek maan

1310-186412

€ 8,45

Alternatief anker 5 - leesboek zon

1310-186413

€ 8,45

Ankermateriaal 1

1310-186311

€ 94,75

Ankermateriaal 10

1310-186320

€ 86,70

Ankermateriaal 11

1310-186321

€ 63,70

Ankermateriaal 12

1310-186322

€ 80,20

Ankermateriaal 2

1310-186312

€ 63,70

Ankermateriaal 3

1310-186313

€ 76,10

Ankermateriaal 4

1310-186314

€ 78,75

Ankermateriaal 5

1310-186315

€ 76,10

Ankermateriaal 6

1310-186316

€ 76,10

Ankermateriaal 7

1310-186317

€ 76,10

Ankermateriaal 8

1310-186318

€ 78,75

Ankermateriaal 9

1310-186319

€ 76,10
Beschrijving Aantal Prijs

Handleiding kern 1-6

1310-186388

€ 349,50

Handleiding kern 7-12

1310-186389

€ 349,50

Instructiekalender kern 1-6

1310-186386

€ 190,15

Instructiekalender kern 7-12

1310-186387

€ 186,43
Beschrijving Aantal Prijs

Leesboek maan 1

1310-186323

€ 8,45

Leesboek maan 10

1310-186332

€ 9,20

Leesboek maan 11

1310-186333

€ 9,20

Leesboek maan 12

1310-186334

€ 9,00

Leesboek maan 2

1310-186324

€ 8,45

Leesboek maan 3

1310-186325

€ 8,45

Leesboek maan 4

1310-186326

€ 8,45

Leesboek maan 5

1310-186327

€ 8,45

Leesboek maan 6

1310-186328

€ 8,45

Leesboek maan 7

1310-186329

€ 9,20

Leesboek maan 8

1310-186330

€ 9,20

Leesboek maan 9

1310-186331

€ 9,20

Leesboek zon 1

1310-186351

€ 8,45

Leesboek zon 10

1310-186360

€ 9,20

Leesboek zon 11

1310-186361

€ 9,20

Leesboek zon 12

1310-186362

€ 9,20

Leesboek zon 2

1310-186352

€ 8,45

Leesboek zon 3

1310-186353

€ 8,45

Leesboek zon 4

1310-186354

€ 8,45

Leesboek zon 5

1310-186355

€ 8,45

Leesboek zon 6

1310-186356

€ 8,45

Leesboek zon 7

1310-186357

€ 9,20

Leesboek zon 8

1310-186358

€ 9,20

Leesboek zon 9

1310-186359

€ 9,20
Beschrijving Aantal Prijs

Antwoordenboek werkboekje 1-12

1310-186379

€ 30,65

Feestneus

1310-186399

€ 112,00

Klikklakclusterboek

1310-186392

€ 21,55

Klikklakknieboek

1310-186407

€ 109,77

Klikklakletters (set ? 5 sets)

1310-186391

€ 27,75

Veilig leren Lezen Kopieermap

1310-186398

€ 135,45

Letterlijm

1310-186397

€ 42,60

Letterzetter

1310-186396

€ 135,45

Opberglade klikklak-letters

1310-186403

€ 104,35

Reuzewerkbladen kern 1-6

1310-186384

€ 34,45

Reuzewerkbladen kern 7-12

1310-186385

€ 34,45

Ringboekje maan 1-6

1310-186335

€ 12,20

Ringboekje maan 7-12

1310-186336

€ 12,20

Ringboekje raket 1-6

1310-186375

€ 12,20

Ringboekje raket 7-12

1310-186376

€ 12,20

Set ? 100 miniknijpertjes

1310-186406

€ 23,75

Set ? 39 wandplaten

1310-186401

€ 235,74

Set ? 5 losse stroken Lettermuur

1310-186409

€ 22,40

Set Lettermuur

1310-186408

€ 169,70

Stickervel maan kern 1-6 (set 5 stuks)

1310-186349

€ 9,00

Stickervel maan kern 7-12 (set 5 stuks)

1310-186350

€ 9,00

Stickervel raket kern 1-6 (set 5 stuks)

1310-186377

€ 9,00

Stickervel raket kern 7-12 (set 5 stuks)

1310-186378

€ 9,00

Veilig en vlot kern 1-3

1310-186380

€ 7,25

Veilig en vlot kern 4-6

1310-186381

€ 7,25

Woordendoos

1310-186393

€ 14,96

Woordzetter

1310-186400

€ 135,45
Beschrijving Aantal Prijs

Speelleesset kern 2

1310-186417

€ 511,45

Speelleesset kern 3

1310-186418

€ 511,45

Speelleesset kern 4

1310-186419

€ 511,45

Speelleesset kern 5

1310-186420

€ 511,45

Speelleesset kern 6

1310-186421

€ 511,45
Beschrijving Aantal Prijs

Werkboekjes maan 5 (set 5 stuks)

1310-186341

€ 11,50

Werkboekjes maan 1 (set 5 stuks)

1310-186337

€ 11,50

Werkboekjes maan 10 (set 5 stuks)

1310-186346

€ 11,15

Werkboekjes maan 11 (set 5 stuks)

1310-186347

€ 11,15

Werkboekjes maan 12 (set 5 stuks)

1310-186348

€ 11,15

Werkboekjes maan 2 (set 5 stuks)

1310-186338

€ 11,50

Werkboekjes maan 3 (set 5 stuks)

1310-186339

€ 11,50

Werkboekjes maan 4 (set 5 stuks)

1310-186340

€ 11,50

Werkboekjes maan 6 (set 5 stuks)

1310-186342

€ 11,50

Werkboekjes maan 7 (set 5 stuks)

1310-186343

€ 11,15

Werkboekjes maan 8 (set 5 stuks)

1310-186344

€ 11,15

Werkboekjes maan 9 (set 5 stuks)

1310-186345

€ 11,15

Werkboekjes zon 1 (set 5 stuks)

1310-186363

€ 11,50

Werkboekjes zon 10 (set 5 stuks)

1310-186372

€ 10,95

Werkboekjes zon 11 (set 5 stuks)

1310-186373

€ 11,15

Werkboekjes zon 12 (set 5 stuks)

1310-186374

€ 11,15

Werkboekjes zon 2 (set 5 stuks)

1310-186364

€ 11,50

Werkboekjes zon 3 (set 5 stuks)

1310-186365

€ 11,50

Werkboekjes zon 4 (set 5 stuks)

1310-186366

€ 11,50

Werkboekjes zon 5 (set 5 stuks)

1310-186367

€ 11,50

Werkboekjes zon 6 (set 5 stuks)

1310-186368

€ 11,50

Werkboekjes zon 7 (set 5 stuks)

1310-186369

€ 11,15

Werkboekjes zon 8 (set 5 stuks)

1310-186370

€ 11,15

Werkboekjes zon 9 (set 5 stuks)

1310-186371

€ 11,15

Veilig leren lezen is al 50 jaar de meest gebruikte methode voor aanvankelijk lezen. Dat is logisch: scholen die werken met Veilig leren lezen, hebben de minste uitvallers! In de methode zijn uw praktijkervaringen en wensen gecombineerd met de praktische en wetenschappelijke ervaringen van de auteurs. Een unieke leesmethode voor steeds weer een nieuwe generatie lezers.

Uitgangspunten

Veilig leren lezen is een methode voor aanvankelijk lees- én taalonderwijs. Dit garandeert een goede aansluiting op het onderwijs in groep 4.

Vertrouwde didactiek

De vertrouwde didactiek van Veilig leren lezen heeft haar sporen ruimschoots verdiend. Veilig leren lezen blijft dan ook een structuurmethode. Met zorgvuldig gekozen woorden wordt leerlingen de alfabetische structuur van ons spellingsysteem bijgebracht. Door deze ‘structureerwoorden’ te zien, te horen en uit te spreken, leren kinderen klanken en letters verbinden en deze vaardigheid ten slotte te automatiseren.

Snellere leesontwikkeling

Met Veilig leren lezen kun je leerlingen al snel nieuwe woorden laten lezen met de letters die ze hebben geleerd. Verder is er veel aandacht voor het automatiseren van de letterkennis en het stimuleren van vloeiend lezen.

Ruimte voor verschillen

Veilig leren lezen biedt concrete mogelijkheden en materialen om in te spelen op verschillen tussen leerlingen. Zo is er een maangroep voor kinderen die starten met het leesonderwijs en een zongroep voor kinderen die al vlot kunnen lezen. Met de bijbehorende differentiatiematerialen zorgt u vervolgens voor de juiste aanpak voor elke leerling.

Multimediaal

Veilig leren lezen is een multimediale methode. Naast kleurrijke leesboekjes, werkboekjes en andere materialen, biedt de methode ook digitale toepassingen. Met het computerprogramma Veilig leren lezen oefenen de leerlingen technisch lezen, spellen en begrijpend lezen. De Leerkrachtassistent Veilig leren lezen is software voor het digitale schoolbord waarmee je op zeer efficiënte wijze instructie kunt geven. Met de Toetssite Veilig leren lezen kun je de leesontwikkeling van jouw leerlingen nauwkeurig volgen en evalueren. Uniek aan de Toetssite is dat er adviezen worden verstrekt waarmee leesproblemen gericht en vroegtijdig kunnen worden aangepakt.

Zo werkt het

Didactiek

Na ruim veertig jaar te zijn beproefd blijkt de didactische basis van Veilig leren lezen nog steeds een onovertroffen middel te zijn om kinderen te leren lezen. Die basis is de zogenoemde structuurmethode.

Klanken

Door zorgvuldig gekozen woorden veelvuldig en systematisch te structureren (af te breken en weer op te bouwen), leren kinderen:

  • dat een woord uit klanken (fonemen) bestaat
  • dat die klanken door grafische tekens (grafemen/letters) worden weergegeven;
  • dat je nieuwe woorden kunt lezen door grafemen van een woord te verklanken en die klanken te verbinden tot een woord.

Alzijdig structureren

Bij het leren lezen zijn ook het horen, spreken en schrijven van belang. Beginnende lezers moeten letterlijk ervaren dat woorden uit afzonderlijke letters bestaan. Daarom laten we hen niet alleen oefenen met het samenvoegen van letters tot woorden, maar ook met het ontsleutelen van woorden. Deze aspecten komen aan bod bij het alzijdig structureren van woorden. De functiewoorden aan, en en een (met de klinkers aa, e en ee) zijn expliciet als structureerwoorden opgenomen, zodat de leerlingen al snel nieuwe woorden en ook sneller zinnetjes kunnen maken. Bovendien automatiseren de kinderen de veelvoorkomende medeklinkerclusters.

Eerder nieuwe woorden lezen

De structureerwoorden zijn slechts een middel om het doel (leesvaardigheid) te bereiken. Nadat je aan de hand van een structureerwoord een letter hebt geïntroduceerd, gaan je leerlingen al snel zelf nieuwe woorden vormen met alle letters die ze op een bepaald moment kennen. Bij kern 1 en 2 is hiervoor de woordendoos ontwikkeld. Met behulp van de instructiekalender en Veilig & vlot worden veel wisselrijtjes in verschillende vormen geoefend. Veilig & vlot is een uitgave die voornamelijk gericht is op de automatisering van de woordherkenning. De boekjes van Veilig & vlot bevatten zorgvuldig opgebouwde woordrijtjes, waarmee de kinderen zich zelfstandig trainen in het vlot lezen.

Lezen als prioriteit

Veilig leren lezen adviseert om in groep 3 prioriteit te geven aan lezen en leesonderwijs. Concreet betekent dit dat als je in tijdnood komt, er altijd voorrang moet worden gegeven aan het leesonderwijs. In dat geval zorg je er voor dat je alle twaalf kernen van de methode goed behandelt. Voor de drie verschillende regio’s is er daarom een jaarplanning, waarin alle twaalf kernen van de methode zijn ingepland. Daarnaast is het planbord een handig instrument dat je ondersteunt bij de klassenorganisatie en de effectieve leertijd van de kinderen vergroot. Met het planbord houd je jouw werkinstructie kort en vergroot je de zelfsturing van de kinderen.

Volg de leesontwikkeling op de voet

De onderwijsinspectie geeft aan dat er een duidelijk verband bestaat tussen de leesprestaties van leerlingen en de kwaliteit van instructie door de leerkracht. Met de Leerkrachtassistent Veilig leren lezen geef je op een efficiënte wijze instructie waardoor het leerrendement wordt verhoogd. En met de Toetssite bij Veilig leren lezen heb je een dekkend, methodegebonden leerlingvolgsysteem. Hierdoor zijn zwakke lezers vanaf de eerste kern te signaleren. Deze zwakke lezers krijgen extra instructie- en oefentijd in de lesfase 'verlengde instructie en begeleide verwerking' die in elke les is opgenomen.

Opbouw en organisatie

Veilig leren lezen is opgebouwd uit twaalf thematische kernen. In de handleiding staat precies aangegeven wat er wanneer aan bod komt. De les begint en eindigt elke dag met gezamenlijke groepsactiviteiten. Op deze manier blijven alle leerlingen deel uitmaken van je groep en delen ze samen het plezier van het leren lezen.

Twaalf thematische kernen

Veilig leren lezen is opgebouwd uit twaalf thematische kernen. In de handleiding staat precies aangegeven wat er wanneer aan bod komt. De thema’s van Veilig leren lezen zijn zo gekozen dat ze voor alle kinderen herkenbaar zijn, welke culturele achtergrond ze ook hebben. De dagelijkse werkelijkheid is de context voor bijna alle verhalen waarmee je de thema’s bij uw groep introduceert.

De eerste kern neemt vier weken in beslag, de overige elf kernen elk drie weken. De twaalf kernen behandel je dus in 37 schoolweken.

Lesopbouw

Een les Veilig leren lezen begint en eindigt elke dag met gezamenlijke groepsactiviteiten. Op deze manier blijven alle leerlingen deel uitmaken van je groep en delen ze samen het plezier van het leren lezen. Elke les is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

  1. Introductie: Elke kern begint met een ankerverhaal waarmee je het thema van de kern introduceert. Hiervoor zijn bij elk verhaal verschillende ankermaterialen ontwikkeld. Zo zijn er: verhaalplaten, flap-uit-boeken, knieboeken en reuzenboeken. Dit maakt het begin van een kern steeds weer verrassend. Na het verhaal maak je een keuze uit de bijbehorende taal- en thema-activiteiten. Alle kinderen doen hieraan mee.  
  2. Instructie: De instructie richt zich op het grootste gedeelte van de groep. Kinderen die al kunnen lezen gaan na een korte instructie als ‘zongroep’ zelfstandig aan de slag met het leesboekje zon en het werkboekje zon. Kinderen die meer moeite hebben met lezen krijgen verlengde instructie.
  3. Zelfstandige verwerking: Na de instructie gaat de ‘maangroep’ (de kinderen met een normale leesontwikkeling) zelfstandig aan de slag met het werkboekje maan. De zongroep is ook zelfstandig aan het werk met het werkboekje zon. Dit geeft je de tijd voor de verlengde instructie.
  4. Vervolg opdrachten: Voor de fase van de vervolgopdrachten is een ruim aanbod van materialen beschikbaar, waarmee alle kinderen op hun eigen niveau kunnen werken. Zo zijn er: leesseries, het klikklak(cluster)boekje, het ringboekje en het computerprogramma Veilig leren lezen.
  5. Verlengde instructie: Kinderen die extra aandacht nodig hebben, geef je verlengde instructie. Daarna laat je hen onder begeleiding de leerstof inoefenen. 
  6. Afronding: Tijdens de afronding zitten alle kinderen bij elkaar. Ze krijgen dan de gelegenheid om datgene wat ze geleerd en gemaakt hebben aan de rest van de groep te laten zien, voor te lezen of te presenteren.

Planbord en digitaal schoolbord

Het planbord en de software voor het digitale schoolbord is een instrument dat je ondersteunt bij de klassenorganisatie en de effectieve leestijd van de kinderen vergroot. Bij de organisatie van de lessen krijg je ondersteuning van het planbord dat in de klas hangt. Hierop kunnen de leerlingen precies zien wat ze moeten doen. De visuele ondersteuning die het planbord biedt zorgt ervoor dat de kinderen minder afhankelijk zijn van jouw hulp: zij overzien de taken, stellen minder vragen over het werk en kunnen hun werk goed indelen. Zo komt er meer rust in de klas, wat bevorderlijk is voor de concentratie. 

Leerstof

In Veilig leren lezen zijn leerlijnen uitgestippeld voor zowel mondelinge als schriftelijke taalontwikkeling. Daarmee sluit de methode aan bij de tussendoelen van het Expertisecentrum Nederlands.

Onder schriftelijke taalontwikkeling vallen:

  • Technisch lezen
  • Spellen
  • Begrijpend lezen
  • Functioneel lezen en schrijven

Onder mondelingen taalontwikkeling vallen:

  • Spreken en luisteren
  • Boekoriëntatie en verhaalbegrip
  • Woordenschat

Differentiatie

Veilig leren lezen biedt concrete materialen voor zelfstandige verwerking op verschillende niveaus. Het organisatiemodel is flexibel en stelt je in staat om de mate van differentiatie te bepalen: wil je een meer ‘klassikale’ aanpak of liever uitgebreide differentiatie?

Hanteerbaar model

Met adaptief onderwijs breid je de effectieve leertijd uit. Veilig leren lezen biedt hiervoor een uiterst hanteerbaar model. In een klas met kinderen die al kunnen lezen, kies je voor twee groepen: een maangroep die start met het leesonderwijs en een zongroep voor kinderen die al kunnen lezen. In alle andere gevallen werk je met één groep, de maangroep, en kom je met diverse materialen tegemoet aan verschillen tussen de leerlingen. Zo zet je de onderwijstijd efficiënt in voor het doel: álle kinderen leren lezen.

Maangroep

De maangroep is de groep kinderen met een normale leesontwikkeling. Deze kinderen starten in groep 3 met het leesonderwijs. Je kunt ervoor kiezen alleen met een maangroep te werken. Bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar, als de kinderen nog moeten leren zelfstandig te werken en je nog niet precies weet hoe de individuele kinderen zich gaan ontwikkelen.

Zongroep

Bij de start van groep drie beschikken sommige kinderen al over een volledige letterkennis en kunnen ze woorden correct en vlot lezen. Met deze leerlingen kunt je een ‘zongroep’ samenstellen. De kinderen in de zongroep blijven deel uitmaken van de grote groep: bij de introductie van het thema, bij alle taalactiviteiten en bij de afronding. Zij werken zelfstandig in leesboekjes en werkboekjes, net als de kinderen in de maangroep, maar dan wel met leerstof op hun niveau. Hiervoor zijn de leesboekjes zon en werkboekjes zon ontwikkeld. Ook bij de differentiatiematerialen voor vervolgopdrachten vinden zij oefenstof op maat.

Steraanpak

Kinderen met een moeizame leesontwikkeling (risicolezers) hebben behoefte aan extra aandacht in de vorm van preteaching, extra instructie en/of begeleide inoefening. Deze aanpak noemen we de steraanpak.

Raketmaterialen

Kinderen die snel door de leerstof gaan, krijgen extra pittige vervolgopdrachten die hen uitdagen zelf te experimenteren, bijvoorbeeld met letters die nog niet expliciet aan de orde zijn geweest. De activiteiten die je voor deze kinderen kunt inzetten noemen we raketactiviteiten.

Toetsing en evaluatie

Hoe eerder leesproblemen worden gesignaleerd, des te groter is de kans dat zij met succes worden opgelost. Veilig leren lezen heeft een efficiënt leerlingvolgsysteem waarmee je de vorderingen van de leerlingen op de voet kunt volgen. Eventuele leesproblemen kun je in een zeer vroeg stadium signaleren én aanpakken. 

Toetsadvies

  1. Neem na elke kern de basistoets Veilig & vlot af. Deze basistoetsen zijn bedoeld om het automatiseringsproces van de te lezen woorden te volgen. Het is wenselijk om deze basistoetsen na elke kern bij alle leerlingen af te nemen. Je kunt zo goed zien hoe het automatiseringsproces bij de diverse leerlingen verloopt. De leerlingen ontvangen een Veilig & vlotdiploma als zij de woorden correct en vlot kunnen lezen.
  2. Bij kinderen die de eerste vijf kernen op de basistoets Veilig & vlot Onvoldoende (O) of Twijfelachtig (T) scoren, neem je aansluitend de vervolgtoets voor risicolezers op pagina 16 van Leesboekje maan af. Daarnaast kun je ook vanaf kern 2 de vervolgtoets risicolezers Veilig & vlot afnemen. Als je extra hulp heeft gegeven aan een risicolezer, wil je natuurlijk graag weten of die leerling daardoor vooruit is gegaan.
  3. Neem bij alle leerlingen de vier ‘signaleringen’ af: de herfstsignalering, de wintersignalering, de lentesignalering en de eindsignalering. De signaleringsmomenten zijn na kern 3, 6, 8 en 11

Unieke Toetssite

Met de Toetssite Veilig leren lezen kun je de leesontwikkeling van leerlingen nauwkeurig volgen en evalueren. Bovendien zie je meteen waar zich knelpunten in de leesontwikkeling voordoen. Uniek zijn de adviezen die de Toetssite je geeft om leesproblemen gericht en vroegtijdig aan te pakken. Via deze concrete adviezen, duidelijke tabellen en overzichten kun je bepalen welke bijsturing voor welke leerling nodig is. De Toetssite biedt je een duidelijke structuur bij de analyse van de leesontwikkeling van de leerlingen. Niet alleen is het gemakkelijk om de toetsgegevens met de Toetssite te verwerken, het systeem bespaart je ook veel tijd.

Doorgaande leerlijn

Veilig leren lezen maakt onderdeel uit van een doorgaande leerlijn voor leesontwikkeling in het basisonderwijs. Van groep 1 tot en met 8 sluiten de Zwijsen-methoden naadloos op elkaar aan en groeien kinderen van Schatkist (groep 1 - 2) eenvoudig door naar Veilig leren lezen (groep 3) en Estafette Nieuw (groep 4 tot en met 8).

Alternatief anker 5

Sommige gebruikers vinden het huidige anker 5 (sprookjes) niet altijd goed uitkomen in de tijd van het jaar (men is liever bezig met sinterklaas, kerst en de jaarwisseling) of hebben moeite met het thema in verband met de denominatie van de school. Om die reden is een alternatief anker 5 ontwikkeld genaamd 'verhalen'.

Boekjes vol versjes

Leesboeken aansluitend bij de kernen van Veilig leren lezen, met daarin versjes op maat voor beginnende lezers. De versjesboeken bevorderen het leesplezier en stimuleren de creativiteit en fantasie van het kind. Daarnaast dragen de boeken bij aan een grotere woordenschat en wordt samen lezen gestimuleerd.

Het grote Letterboek van a tot z

Bij elke letter van het alfabet letterversjes, zoekplaten of prachtige kijkplaten.

Speelleesset

Spelen en lezen, gaat dat samen? Met de Speelleessets van Veilig leren lezen wel. Spelenderwijs gaan de leerlingen aan de slag met de extra oefeningen. De speelleesset bestaat uit 5 modules die u kunt inzetten bij kern 2 t/m 6. Elke kern heeft een eigen stapelbare spelkast met 12 opbergdoosjes. Per spelkast zijn er zes spellen op maanniveau en zes spellen op zonniveau. Dus 60 spellen in totaal! Alle spellen zijn individueel, met 2 of 4 kinderen te spelen.

Meer informatie
SKU zwij170-nc-h
Schrijf uw eigen review
Je plaatst een review over:Veilig leren lezen - 2e maanversie
Jouw waardering