Rekenen

De beste leermiddelen voor rekenen vind je bij Educatheek. Wil je bijvoorbeeld extra tafels oefenen met je leerlingen, aan de slag met redactiesommen, optellen en aftrekken automatiseren, of leren rekenen met procenten? Hieronder vind je alles wat je nodig hebt voor je rekenles, voor remediërend rekenen of voor extra reken-uitdaging.

Filteren
Toon als rooster Lijst

Artikel 49-72 van 2018

per pagina
Filteren
Toon als rooster Lijst

Artikel 49-72 van 2018

per pagina

Rekenen leren op de basisschool

‘Waarom moet ik leren rekenen?’ Je bent niet de enige leraar of ouder die deze vraag krijgt. Leren rekenen is belangrijk, voor nu én later. In de winkel moet je bijvoorbeeld uit kunnen rekenen of je genoeg geld hebt voor de boodschappen. En voor je verf gaat halen bij de bouwmarkt, bereken je eerst wat de oppervlakte is van de muur. Ook bij veel beroepen heb je rekenvaardigheden nodig. Logisch dus, dat er veel aandacht is binnen het primair onderwijs voor rekenen.

 

Leren rekenen: het rekenmuurtje

Rekenvaardigheid ontwikkel je in fases. In elke fase ontwikkelen kinderen nieuwe kennis en vaardigheden. Dit wordt gevisualiseerd in het rekenmuurtje van Bareka. Het heet het rekenmuurtje, omdat je leren rekenen kunt vergelijken met het bouwen van een muur. Je stapelt stenen (kennis) en zet ze vast met cement (vaardigheden). Zijn de onderste stenen niet goed gelegd? Dat stort de muur in.

Zo werkt het ook bij leren rekenen: als de basis niet goed is gelegd, kunnen er later rekenproblemen ontstaan. Weet je bijvoorbeeld niet wat de waarde is van getallen (getalbegrip)? Dan is het lastig om optel- en aftreksommen te maken.

Het rekenmuurtje is opgebouwd uit verschillende ‘bouwstenen’. Een kind doorloopt bij het leren rekenen op de basisschool verschillende fases (van beneden naar boven, dus van fase 1a t/m fase 4).

 

Rekenen leren: wie bepaalt wat een kind moet kunnen?

Scholen bepalen zelf hoe zij hun rekenonderwijs vormgeven. Wel zijn er in 2010 referentieniveaus voor Nederlandse taal en rekenen vastgelegd in de wet. Deze referentieniveaus beschrijven wat leerlingen in het basis-, speciaal- en voortgezet onderwijs en het mbo moeten kennen en kunnen op het gebied van de Nederlandse taal en rekenen/wiskunde. Scholen zijn verplicht om deze referentieniveaus te meten.

Daarnaast zijn er kerndoelen die beschrijven wat leerlingen aangeboden moeten krijgen om foutloos te leren rekenen. Het is de taak van een leraar om kinderen de juiste leerstof aan te bieden, zodat zij zich deze doelen eigen kunnen maken. Bijvoorbeeld door een rekenmethode in te zetten, waarmee leerlingen het rekenen kunnen oefenen en leren. Veelgebruikte methoden voor het oefenen en leren rekenen zijn De wereld in getallen, Getal & Ruimte Junior en Rekentijger.

Naast rekenmethodes kun je ook andere materialen inzetten om kinderen met rekenen te laten oefenen. Denk bijvoorbeeld aan mooie rekenposters, effectieve rekenspelletjes of oefenboekjes. Zo zijn je leerlingen goed voorbereid voor bijvoorbeeld een aankomende cito toets.

Scroll to top