Plustaak Wereldorientatie
Op voorraad
- Uitgebreid assortiment
- Van bekende onderwijsuitgevers
- Passend bij elke leerbehoefte
- Voor en door onderwijsprofessionals
- Verrijkingsstof voor de pienterste kinderen van groep 5 t/m 8
- Zeer geschikt voor zelfstandig werken
- Niet vooruitlopend op de leerstof
Voor de pienterste leerlingen
Plustaak is bestemd voor uw beste leerlingen, ongeveer 10 tot 25% van de kinderen in een groep. Deze pientere en snelle leerlingen kunnen vaak wel wat extra werk gebruiken, doordat ze meestal eerder klaar zijn met hun werk dan de rest van de groep.De leerlingboeken van Plustaak Wereldoriëntatie staan vol leuke, gevarieerde en uitdagende opdrachten op alle gebieden van wereldoriëntatie. Het materiaal kan naast iedere methode worden gebruikt, en leerlingen kunnen er over het algemeen zeer zelfstandig mee aan de slag.
Uitdagende opdrachten
De leerlingboeken van Plustaak Wereldoriëntatie bevatten elk 32 taken met verschillende opdrachten per taak. De leerlingboeken staan vol met kleurige afbeeldingen en foto’s die de opdrachten ondersteunen en de verbeelding prikkelen.In tegenstelling tot de andere Plustaken is Plustaak Wereldoriëntatie géén verbruiksmateriaal. U hoeft de leerlingboeken maar één keer aan te schaffen. De opdrachten worden uitgewerkt in een schrift of multomap.
Plustaak Wereldoriëntatie is beschikbaar voor groep 5 t/m 8. Per groep zijn er telkens een antwoordenboek en een leerlingenboek.
Differentiatie
Plustaak Wereldoriëntatie biedt de mogelijkheid tot differentiatie naar eigen belangstelling. De leerlingen kiezen zelf een onderwerp of een taak waarmee ze aan de slag willen gaan.Vanwege het open karakter van de opdrachten kunnen de leerlingen ze op hun eigen niveau uitwerken.
Zelfstandige werkhouding van plusleerlingen
Met de opdrachten uit Plustaak gaan leerlingen zelfstandig aan de slag. Als ze klaar zijn, kijken ze met het antwoordenboekje de opdrachten zelf na.Door het open karakter van de opgaven zijn vaak meerdere uitwerkingen goed en is het nog belangrijker dan normaal om regelmatig het werk te bekijken, bespreken en te evalueren. Dit houdt je leerlingen gemotiveerd en het leereffect neemt toe.
Plustaak is niet alleen voor de hoogbegaafde kinderen
Hoewel erg pientere kinderen al snel hoogbegaafd worden genoemd, blijkt uit onderzoek dat maar 2% van de bevolking écht hoogbegaafd is. Plustaak is dan ook uitdrukkelijk niét alleen voor hoogbegaafde kinderen, maar voor álle leerlingen die in het gewone werk niet genoeg uitdaging vinden, m.a.w. ongeveer 10 tot 25% van de kinderen in een groep. Deze kinderen zijn vaak sneller klaar met hun werk en kunnen dan nog wel wat extra uitdaging gebruiken.Sluit aan bij de criteria voor verrijkingsmateriaal van SLO
Het aanbieden van aanvullende leerstof is volgens SLO alleen zinvol wanneer deze leerstof aan bepaalde criteria voldoet. De projectgroep 'Omgaan met verschillen' van SLO heeft hier onderzoek naar gedaan. Hieruit blijkt dat verrijkingsstof aan de volgende criteria dient te voldoen:- beroep doen op creativiteit
- open opdrachten
- hoog abstractieniveau
- hoge mate van complexiteit
- meerwaarde bieden ten opzichte van reguliere leerstof
- stimuleren van onderzoekende houding
- beroep doen op zelfstandigheid van de leerling
- uitlokken van een reflectieve houding
- beroep doen op metacognitieve vaardigheden
- uitlokken van interactie
Bij de ontwikkeling van Plustaak Wereldoriëntatie is rekening gehouden met deze en andere kenmerken waaraan verrijkingsmateriaal moet voldoen. Met Plustaak Wereldoriëntatie bied je je leerlingen dan ook écht passend onderwijs!
SKU | 9789053001707-h |
---|
Schrijf uw eigen review