Pit Spelling
Vanaf € 2,60
- Alles voor jouw klas op één plek
- 20+ jaar ervaring
- 14 dagen bedenktijd
- Persoonlijk advies van onderwijsprofessionals
Pit Spelling
Pit Spelling is een doelgerichte en effectieve spellingaanpak waarmee leerlingen stapsgewijs leren spellen binnen een heldere structuur. De geleerde kennis en vaardigheden passen ze direct toe in andere vakgebieden én ook in allerlei situaties buiten school. Net als bij Pit Taal is het Pit-principe leidend: kinderen leren planmatig, interactief en gericht op transfer.
Opbouw en structuur van Pit spelling
Elk jaar van Pit Spelling bestaat uit 33 weken. Het jaar is verdeeld in 6 blokken van 5 weken. Aan het eind van elk jaar zijn er 3 weken voor herhaling en toepassing. Elk blok bestaat uit 5 weken: 4 lesweken en een toetsweek.
In ieder blok behandel je vier spellingcategorieën aan de hand van een woordpakket. Vanaf groep 6 bied je in elke eerste week van een blok werkwoordspelling aan. In de andere drie weken staan gewone woorden centraal.
Opbouw van de lessen
Les 1 is altijd leerkrachtgebonden. Je introduceert het nieuwe woordpakket en geeft instructie. Ook oefenen leerlingen de stof in. De lessen 2 en 3 staan in het teken van zelfstandig werken. Leerlingen oefenen met de spelling van de woorden in het woordpakket. In les 3 breiden ze het woordpakket ook uit met nieuwe woorden die passen bij de betreffende spellingcategorie. Les 4 is een Pitstoples. Hierin herhalen de leerlingen wat ze hebben geleerd. Jij en je leerlingen zien precies welke doelen ze hebben behaald en wat ze nog moeten oefenen.
Differentiatie met Pit spelling
Pit Spelling biedt elke leerling een leerroute naar succes. In een handomdraai pas je de lesstof aan op ieders niveau. De differentiatiemogelijkheden zijn al verwerkt in het materiaal.
Alle leerlingen werken eerst aan een stevige basis in hun leerwerkschrift. Het leerwerkschrift is er in twee varianten: Basis/Plus en Maat. Het leerwerkschrift Maat werkt naar hetzelfde doel toe, maar volgt andere aanpak. Voor leerlingen die na het werken in het leerwerkschrift extra uitdaging kunnen gebruiken is er Pluswerk.
De leerlijnen van Pit Spelling
De leerlijn spelling is erop gericht dat kinderen gewone woorden én werkwoorden correct leren spellen. De lesstof wordt gedurende de jaren steeds moeilijker; de leerlijn start met beginnend spellen en eindigt met het spellen van drie- en meerlettergrepige woorden. In alle groepen leren leerlingen de spelling van gewone woorden, en vanaf groep 5 komt daar werkwoordspelling bij.
Alles over de methode Pit
Met de nieuwe taal- en spellingmethode Pit van ThiemeMeulenhoff maak je leerlingen in groep 4 t/m 8 functioneel taalvaardig, zodat ze goed voorbereid zijn op het vervolgonderwijs en hun deelname aan de maatschappij. Met Pit kies je voor:
- Efficiënt en doelgericht taal- en spellingonderwijs
- Verrijken en verbreden vanuit een stevig fundament
- Doorlopend aandacht voor woordenschat in alle lessen
- Eenvoudig differentiëren in aanpak, tijd en aanbod
- Strategisch leren volgens het Pit-principe
Het Pit-principe
Het Pit-principe is een strategische onderwijsvisie voor taal en spelling, gericht op duurzame functionele taalvaardigheid. Pit staat voor
- Planmatig: een planmatige aanpak met heldere leerlijnen en doelen, gebaseerd op de meest recente kern- en tussendoelen.
- Interactief: volgens het IGDI-model voor uitvoerend en strategisch handelen, ondersteund door bewegend en spelend leren.
- Transfer: leerlingen passen de geleerde kennis en vaardigheden toe binnen en buiten de methode én in hun dagelijkse leven.
Maar Pit staat ook voor plezier in taal: de methode bevat gevarieerde werkvormen, aansprekende verhalen en leuke instructiefilmpjes. Daarnaast besteedt Pit elke week aandacht aan bewegend en spelend leren.
| SKU | PIT-Spelling-H |
|---|---|
| Uitgever | ThiemeMeulenhoff |