Schatkist

Schatkist 3

...

Met Schatkist editie 3 werk je doelgericht aan de brede ontwikkeling van kinderen uit groep 1 en 2. Alle ontwikkelingsgebieden komen aan bod, op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten, praktijkervaringen en maatschappelijke veranderingen. Spelenderwijs leren kleuters de wereld om zich heen begrijpen.

...

Filteren
Toon als rooster Lijst

Artikel 1-24 van 104

per pagina
Filteren
Toon als rooster Lijst

Artikel 1-24 van 104

per pagina

Schatkist editie 3

Met Schatkist editie 3 werk je doelgericht aan de brede ontwikkeling van kleuters: taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, kunstzinnige vorming, wereldoriëntatie en wetenschap & technologie komen allemaal aan bod. Maar Schatkist laat kleuters óók vooral nog kleuter zijn; van instromers tot en met kinderen in groep 2. Bij de ontwikkeling van Schatkist editie 3 is rekening gehouden met de laatste wetenschappelijke inzichten en maatschappelijke veranderingen. De wensen van jou als leerkracht zijn hierin bepalend geweest. Schatkist sluit optimaal aan op Veilig leren lezen kim-versie in groep 3.

 

Structuur

Pompom is het centrale karakter binnen Schatkist en het vriendje van de kinderen. Schatkist werkt met ankers en telt voor groep 1-2 in totaal 18 ankers. In elk anker legt Pompom de kinderen een 'probleempje' voor. Vanuit deze centrale probleemstelling gaan de kinderen gezamenlijk op zoek naar oplossingen. Dit verzekert samenhang tussen alle activiteiten. De activiteiten zijn dus geen losse lesjes, maar vormen één samenhangende spel- en leercontext. De thema's zijn volgens een vaste en herkenbare structuur opgebouwd. Je kiest zelf de ankers die je het meest aanspreken en er is uiteraard ruimte voor eigen thema's of activiteiten. De 18 ankers zijn samengebracht in twee jaarpakketten van ieder 9 ankers. Een schooljaar is bij Schatkist verdeeld over drie periodes. Per periode heb je de keuze uit totaal 6 ankers. Kies er steeds één uit volgende onderwerpen: ‘Een jaar rond’, ‘Mijn eigen wereld’ of ‘De wereld om mij heen’. De onderwerpen sluiten allemaal aan bij de belevingswereld van kleuters. Denk bijvoorbeeld aan: de seizoenen, avontuur, doen alsof en buitenspelen. Een anker is steeds opgebouwd uit drie fases:

  • Fase 1: kennismaking met het anker door activiteiten in kring, kleine groep, speelleeromgeving in de hoeken, speelzaal en speelplaats.
  • Fase 2: kinderen verdiepen zich in het thema en ontdekken er meer over.
  • Fase 3: gezamenlijke afsluiting (met uitloopweek).

Deze fases kunnen een week duren, maar je mag er ook langer over doen. Oók daarin is werken met Schatkist flexibel.

 

Differentiatie

Schatkist spreekt kinderen aan op hun eigen niveau: instroomgroep, groep 1 of groep 2. Hierin wordt ook rekening gehouden met taalzwakke en anderstalige kinderen. Schatkist werkt met drie herkenbare differentiatieniveaus: ster, maan en zon voor álle ontwikkelingsgebieden. Elk kind krijgt het basisaanbod (maan). Voor kinderen die dat nodig hebben, kan er gekozen worden voor intensivering (ster) of extra uitdaging (zon). Bij elke activiteit kun je dus een stapje omhoog of omlaag. Deze drie aanpakken staan ook centraal in de methode voor aanvankelijk lezen en taal: Veilig leren lezen.

Scroll to top