Kerndoeltrainer Woordenschat
Vanaf € 13,95
- Alles voor jouw klas op één plek
- 20+ jaar ervaring
- 14 dagen bedenktijd
- Persoonlijk advies van onderwijsprofessionals
Kerndoeltrainer Woordenschat
De serie Kerndoeltrainer Woordenschat biedt woorden aan vanuit acht thema’s, zoals bijvoorbeeld gedrag, natuur, media en ontdekkingen. In elk deel komen deze thema's terug, met telkens 10 tot 15 woorden in een oplopende moeilijkheidsgraad.
Een thema bestaat uit twee lessen. De opbouw van deze lessen is geïnspireerd op het welbekende Viertaktmodel voor woordenschat. In de eerste les komen de fases voorbewerken en semantiseren aan bod, waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende structuren: het woordweb, de kast, de paraplu en de trap. De tweede les begint met een overzichtelijk schema van de woorden uit het thema. Hierna volgt de consolideerfase. Deze loopt van receptief naar productief. Na vier thema's volgt een mixles. In deze controleles worden de woorden door elkaar getoetst. De kinderen kunnen de woorden die ze lastig vinden, noteren op hun eigen Mijn Onthoud Pagina voorin dit boek. Door er een tekening bij te maken, een omschrijving of structuur bij te zetten, kunnen ze deze woorden vervolgens beter onthouden. Zo krijgen ze een persoonlijke woordenpagina.
Bij deze serie horen per onderdeel van Kerndoeltrainer Woordenschat A t/m E antwoorden.
Kerndoeltrainer Woordenschat Proefpakket
Een goede woordenschat is belangrijk. Het vormt de basis voor veel andere vakken, maar zorgt er ook voor dat een kind zich goed kan uiten. Gelukkig leren kinderen veel woorden incidenteel, maar er zal ook intentioneel woordenschatonderwijs moeten worden gegeven. Hierbij wordt op een gestructureerde en doelbewuste wijze gewerkt aan het uitbreiden van de woordenschat. Deze Kerndoeltrainer Woordenschat kan hierbij een hulpmiddel zijn.
Het proefpakket Kerndoeltrainer Woordenschat omvat een exemplaar van elk deel.
Kerndoeltrainer Woordenschat helpt kinderen om steeds meer woorden te leren kennen en te begrijpen. Dankzij de context van een thema en de aantrekkelijke lesinhoud met veel illustraties en speelse opdrachten, gaat dit leren vrijwel vanzelf. De gestructureerde opbouw van de lessen en de terugkerende didactische werkvormen stimuleren dit evenzo. En dankzij de ingesproken teksten bij elke les, die makkelijk via een QR-code te beluisteren zijn, kan elke leerling er zelfstandig mee aan de slag.
Kerndoeltrainer Woordenschat A
Alle teksten en opdrachten in dit deel passen bij het taalniveau van de gemiddelde leerling aan het eind van groep 3 of halverwege groep 4. De teksten zijn middels een QR-code ook te beluisteren.
In Kerndoeltrainer Woordenschat A komen de volgende leerdoelen aan bod:
- Taalniveauwoorden
Uitbreiden van de algemene woordenschat en de functionele woordenschat met woorden die nodig zijn bij het lezen en rekenen behorende bij het niveau. - Functiewoorden
Uitbreiden van functiewoorden met lidwoorden en vraagwoorden behorende bij het taalniveau. - Figuurlijk taalgebruik
Betekenis kennen van uitdrukkingen die meestal letterlijk zijn te interpreteren. - Betekenisrelaties
Werken met tegenstellingen, verzameltermen, gradaties in sterkte van betekenis, zelfstandig naamwoord en de betekenis van bepaalde werkwoorden. - Strategieën om woordbetekenis te achterhalen
Afleiden uit een plaatje en uit de woordbouw van eenvoudige samengestelde woorden. - Strategieën om woorden te onthouden
Maken van een tekening of associaties of groeperen.
Kerndoeltrainer Woordenschat B
Alle woorden en opdrachten in deel B passen bij het taalniveau van de gemiddelde leerling aan het eind van groep 4 of halverwege groep 5. De teksten zijn middels een QR-code ook te beluisteren.
In Kerndoeltrainer Woordenschat B komen de volgende leerdoelen aan bod:
- Taalniveauwoorden
Uitbreiden van de algemene woordenschat en de functionele woordenschat met schooltaalwoorden behorende bij het niveau. - Functiewoorden
Uitbreiden van functiewoorden met verwijswoorden, verbindingswoorden en voorzetsels behorende bij het taalniveau. - Figuurlijk taalgebruik
Betekenis kennen van een aantal frequent voorkomende uitdrukkingen en gezegden met een figuurlijk deel. - Betekenisrelaties
Zie voorgaand deel, uitgebreid met werken met synoniemen, collocaties, bijvoeglijk naamwoord en de juiste vorm van het werkwoord. - Strategieën om woordbetekenis te achterhalen
Afleiden uit de context en uit de woordbouw van complexere (samengestelde) woorden. - Strategieën om woorden te onthouden
Maken van een tekening of associaties, groeperen of woorden hardop uitspreken en herhalen.
Kerndoeltrainer Woordenschat C
Alle woorden en opdrachten in deel C passen bij het taalniveau van de gemiddelde leerling aan het eind van groep 5 of halverwege groep 6. De teksten zijn middels een QR-code ook te beluisteren.
In Kerndoeltrainer Woordenschat C komen de volgende leerdoelen aan bod:
- Taalniveauwoorden
Uitbreiden van de algemene woordenschat en de functionele woordenschat met schooltaalwoorden behorende bij het niveau. - Functiewoorden
Uitbreiden van functiewoorden met voornaamwoorden en verbindingswoorden behorende bij het taalniveau. - Figuurlijk taalgebruik
Betekenis kennen van een aantal frequent voorkomende spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen. - Betekenisrelaties
Zie voorgaande delen, uitgebreid met werken met homoniemen, onder-bovenschikking, enkelvoud en meervoud en werkwoorden in tegenwoordige en verleden tijd. - Strategieën om woordbetekenis te achterhalen
Afleiden door gebruik te maken van een eenvoudig (online) woordenboek en relaties tussen woorden. - Strategieën om woorden te onthouden
Zelfstandig toepassen van strategieën om woorden te onthouden na hierop gericht te zijn.
Kerndoeltrainer Woordenschat D
Alle woorden en opdrachten in deel D passen bij het taalniveau van de gemiddelde leerling aan het eind van groep 6 of halverwege groep 7. De teksten zijn middels een QR-code ook te beluisteren.
In Kerndoeltrainer Woordenschat D komen de volgende leerdoelen aan bod:
- Taalniveauwoorden
Uitbreiden van de algemene woordenschat en de functionele woordenschat met vaktaalwoorden behorende bij het niveau. - Functiewoorden
Uitbreiden van functiewoorden met verbindingswoorden behorende bij het taalniveau. - Figuurlijk taalgebruik
Betekenis kennen van een aantal spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen en het begrijpen van figuurlijk taalgebruik. - Betekenisrelaties
Zie voorgaande delen, uitgebreid met werken met jongerentaal, dialect en standaardtaal en het voltooid deelwoord van regelmatige werkwoorden. - Strategieën om woordbetekenis te achterhalen
Afleiden door gebruik te maken van een (online) woordenboek en de juiste betekenis in het woordenboek te kiezen. - Strategieën om woorden te onthouden
Zelfstandig toepassen van strategieën om woorden te onthouden.
Kerndoeltrainer Woordenschat E
Alle woorden en opdrachten in deel E passen bij het taalniveau van de gemiddelde leerling aan het eind van groep 7 of halverwege groep 8. De teksten zijn middels een QR-code ook te beluisteren.
In Kerndoeltrainer Woordenschat E komen de volgende leerdoelen aan bod:
- Taalniveauwoorden
Uitbreiden van de algemene woordenschat en de functionele woordenschat met vaktaalwoorden behorende bij het niveau. - Functiewoorden
Uitbreiden van functiewoorden met complexere verbindingswoorden behorende bij het taalniveau. - Figuurlijk taalgebruik
Toepassen van een aantal spreekwoorden, gezegden en uitdrukkingen en figuurlijk taalgebruik. - Betekenisrelaties
Zie voorgaande delen, uitgebreid met werken met leenwoorden en het voltooid deelwoord van onregelmatige werkwoorden. - Strategieën om woordbetekenis te achterhalen
Afleiden door gebruik te maken van een (online) woordenboek en de juiste betekenis in het woordenboek te kiezen en te verwoorden. - Strategieën om woorden te onthouden
Verwoorden van strategieën voor het onthouden van woordbetekenissen.
SKU | KerndoeltrainerW-1 |
---|---|
Uitgever | Educatieve Uitgeverij Kinheim |