Alles telt Q - alle lesmaterialen
Vanaf € 1,10
- Alles voor jouw klas op één plek
- 20+ jaar ervaring
- 14 dagen bedenktijd
- Persoonlijk advies van onderwijsprofessionals
Maak nu kennis met Alles telt Q, de nieuwe rekenmethode van uitgeverij ThiemeMeulenhoff. Alles telt Q sluit aan op alle didactische modellen (EDI, DIM, IGDI ADI), geeft online elaboratieve feedback en besteedt expliciet aandacht aan reflectie, evaluatie en 21e-eeuwse vaardigheden. Op papier of digitaal; jij bepaalt jaarlijks per leerling wat het beste werkt. Op deze pagina vind je alle Alles Telt Q-lesmaterialen in één overzicht.
Voordelen van Alles telt Q
Alles telt Q gaat uit van het meesterschap van jou als leerkracht en van de leerlingen. Door het creëren van succeservaringen en keuzevrijheid leid je alle leerlingen gedifferentieerd naar referentieniveau 1S.
- Methode voor groep 1-8
- Aansluitend bij de nieuwe SLO tussendoelen
- Goede aansluiting op VO
- Geschikt voor alle directe instructiemodellen
- Adaptief
- Met aandacht voor groei van iedere leerling
Structuur van Alles telt Q
- Alles Telt Q heeft een jaarprogramma van 36 weken.
- Het jaar is verdeeld in zes blokken van zes weken: vijf lesweken en één toetsweek.
- In een lesweek van vijf lessen behandel je twee lesdoelen. Per les staat één lesdoel centraal.
- In les 1 en 3 bied je een nieuw lesdoel aan: je start met instructie en begeleide inoefening, waarna de leerlingen de stof zelfstandig verwerken (op papier of digitaal).
- In de lessen 2 en 4 werken de hele les leerlingen zelfstandig aan het lesdoel van de dag ervoor. Dan is er meer aandacht voor memoriseren & automatiseren en herhalen & verdiepen.
- Les 5 bestaat (ook) uit ‘Handig rekenen’: een les die mondeling en interactief start, met ruimte voor samenwerkend leren.
- In het onderdeel ‘Nu even anders’, ook in les 5, kijken en ervaren leerlingen op een andere manier de lesdoelen van afgelopen week. Dit onderdeel bestaat uit computational thinking (ook verweven in de lessen 1 - 4), bewegingsoefeningen en doet een beroep op hogere orde denkvaardigheden.
Alles telt Q en 21e-eeuwse vaardigheden
Naast de essentiële basiskennis zet Alles telt Q in op functionele gecijferdheid. Wat hebben leerlingen nodig in de maatschappij? Hoe interpreteer je rekengegevens die je tegenkomt? Met Alles telt Q besteed je uitgebreid aandacht aan de 21e-eeuwse vaardigheden, zoals bijvoorbeeld computational thinking en het gebruik van de rekenmachine. De 21e-eeuwse vaardigheden komen in de gehele leerlijn terug en in ieder geval in de lessen 5.
Differentiatie met Alles telt Q
Alles telt Q maakt gebruik van convergente differentiatie; alle leerlingen doen mee aan de groepsinstructie, waarbij ze van en met elkaar leren. Na de instructie volgt een moment voor extra instructie, waarbij ruimte is voor extra ondersteuning aan zwakkere en sterke rekenaars.
Vanaf groep 4 is de verwerking op papier op drie niveaus met een Basiswerkschrift (voor goede rekenaars), Pluswerkschrift (voor sterke rekenaars) en Maatwerkschrift (voor zwakke rekenaars). Digitaal werken de leerlingen op individueel niveau in een adaptieve omgeving.
Het Q-schrift bevat opdrachten met een puzzelend karakter die aansluiten bij de lesdoelen van de voorgaande week. De opdrachten zijn ongenummerd, zodat leerlingen zelf de volgorde kunnen bepalen. Leerlingen mogen het schrift pakken als ze wat tijd over hebben.
De Einddoelenschriften zet je in voor het oefenen en herhalen van de belangrijkste 10 lesdoelen van het vorige of afgelopen leerjaar. Deze schriften kunnen worden ingezet aan het einde van het schooljaar, maar ook na de zomervakantie, om zo vliegend van start te gaan.
Toetsen met Alles telt Q
Uitgangspunt van Alles telt Q is dat je ook leert van je fouten: leerlingen niet afrekenen op resultaten, maar ruimte bieden om vragen te stellen en fouten te maken. Samen met de leerling kijk je naar het leerproces. De elaboratieve feedback die de leerlingen digitaal krijgen heeft een positieve insteek: de inhoud haakt daarbij aan op eerder opgedane kennis van de leerling. De verwijzing naar een strategie die in de instructie al aan bod is geweest, stimuleert de leerling om de oplossing met succes te vinden en ervaart daarmee dus succes.
In de verwerking staat een signaalopgave: een opgave van een opvolgend niveau waarmee de leerling wordt uitgedaagd en jij beter zicht krijgt op de ontwikkeling. Aan het eind van week 3 is er een formatieve toets ‘Dit kan ik al’, die niet wordt genormeerd maar dient als reflectie voor de leerling. Week 6 is de toetsweek, die start met een bloktoets. Geen afsluiting, maar een doorstart op maat voor iedere leerling naar remediëren, herhalen en verrijken.
Dankzij de signaalopgaven, de tussentijdse evaluatie ‘Dit kan ik al’ (halverwege ieder blok), het reflecterend gesprek met de leerling en de bloktoets weet jij exact welk niveau het beste past bij elke leerling, kun je leerlingen snel laten overstappen naar hun eigen niveau en bied je de onderdelen remediëren, herhalen en verrijken gericht aan. De leerlingen maken de toetsen in de Toetsschriften, op papier of digitaal.
Veranderingen 2023
Er zijn een aantal zaken veranderd sinds de lancering van Alles Telt Q:
- Voorheen bestelde je pakketten per leerling: een combinatie van fysieke boekjes en een licentie. Nu bestel je deze onderdelen los. Ben je op zoek naar een Alles Telt Q-licentie? Neem dan contact op met onze klantenservice.
- De leerwerkschriften zijn onderverdeeld in 2 exemplaren per leerjaar: 1 voor blok 1 t/m 3 en 1 voor blok 4 t/m 6. Je hebt daarbij de keuze uit basis, maat of plus. Voorheen was er 1 schrift voor alle blokken. In de bestellijst zijn nog enkele exemplaren beschikbaar zolang de voorraad strekt.
- De toetsschriften en Q-schriften zijn los bestelbaar i.p.v. een set van 5 exemplaren.
SKU | allesteltq |
---|---|
Uitgever | ThiemeMeulenhoff |