Alles telt Q

Op voorraad
  • Uitgebreid assortiment
  • Van bekende onderwijsuitgevers
  • Passend bij elke leerbehoefte
  • Voor en door onderwijsprofessionals
Beschrijving Aantal Prijs

Alles telt Q blok 2 groep 3

9789006919325

€ 2,08

Alles telt Q Pluswerkschrift blok 2 groep 3

9789006919387

€ 2,08

Alles teltQ blok 2 groep 4 Maatwerkschrift

9789006919707

€ 2,08

ATQ Basiswerksch blok 2 groep 4

9789006919585

€ 2,08

Alles telt Q  rekenmethode die de leerkracht ondersteuning biedt om samen met de leerling alle kansen te pakken.
Natuurlijk moet een leerling leren rekenen en is het eindresultaat van belang. Maar de weg ernaartoe, het leerproces is wel zo belangrijk. ‘Ik kan het nóg niet’ in plaats van ‘ik kan het niet’. De rol van jou als leerkracht is hierbij essentieel. In iedere groep zitten verschillende kinderen, met allemaal hun eigen behoeftes. Ieder kind verdient de beste kans om te groeien in zijn eigen leerproces.

Naast de essentiële basiskennis zet Alles telt Q in op functionele gecijferdheid. Wat hebben leerlingen nodig in de maatschappij? Hoe interpreteer je rekengegevens die je tegenkomt? Daar komt veel meer bij kijken dan het aanleren van een trucje. Met het rekenen van nu besteden we uitgebreid aandacht aan de 21e eeuwse vaardigheden, zoals kritisch denken, computational thinking en bijvoorbeeld het gebruik van de rekenmachine. Steeds zorgen we ervoor dat de nieuwste ontwikkelingen in het rekenonderwijs in jouw lessen terecht komen.

De groei-mindset als basishouding

Een leerling met een op groei gerichte mindset is blij met uitdagingen en zet door bij tegenslag. Inspanning is de weg tot meesterschap. Deze leerling leert van kritiek en laat zich inspireren door het succes van anderen. Het resultaat van deze mindset is dat je een steeds hoger niveau bereikt.


21 eeuwse vaardigheden

De 21e eeuwse vaardigheden als kritisch denken en computational thinking zitten verweven in de hele methode vanaf groep 1. Je hoeft deze vaardigheden dus niet apart te behandelen of hiervoor extra materiaal aan te schaffen. Computational thinking komt nog extra aan bod in les 5 van elke week.

Alles telt Q zorgt voor een heldere structuur, overzicht en handvatten. De methode heeft een jaarprogramma van 36 weken. Het jaar is verdeeld in zes blokken van zes weken: vijf lesweken en één toetsweek.

Structuur per blok

De lessen zijn als volgt ingedeeld:

Per blok 25 lessen en een evaluatiemoment.


In les 5 behandel je de lesdoelen van de afgelopen week op verschillende manieren met onderdelen als Nu even anders en Handig rekenen.
Les 15 (eind week 3) formatieve toets Dit kan ik al!, als reflectie voor de leerling (zonder normering).
De zesde week bestaat uit de toets en remediëring, herhaling en/of verrijking.

Per les behandel je één lesdoel, dat duidelijk wordt omschreven. Op gestructureerde wijze komen alle aspecten van het huidige rekenonderwijs aan bod. Naast de vaste onderdelen in de structuur per week krijgt iedere leerling een Q-schrift.

In de lessen is ruime aandacht voor motiverende activiteiten. In onderdelen als Nu even anders, Handig rekenen en Reflectie kijken leerlingen net even anders naar rekenonderwerpen. Door steeds vragen te stellen halen ze het maximale uit hun leerproces: 'wat heb je gedaan?', 'wat heb je geleerd?', 'wat heeft je geholpen om dit te begrijpen?' en 'wat heb je nodig?'.

Formatief evalueren met het klimpakket

Formatieve evaluatie geeft verdieping aan de rekenles. Alles telt Q gaat er vanuit dat iedere leerling kan groeien. Om deze ontwikkeling te kunnen volgen, is het noodzakelijk om de leeractiviteiten van leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te nemen over vervolgstappen. Met het klimpakket (formatief evalueren in Alles telt Q) kan de leerling zelf aangeven hoe hij vindt dat het gaat en wat zijn onderwijsbehoefte is.

Het maakt niet uit of je voor volledig digitaal, papier, of een mix hiervan gaat. Je kunt binnen de school en in jouw klas voor een mix kiezen en jaarlijks overstappen, per school, groep of leerling. Alles telt Q doet structureel aan niveaudifferentiatie in een lijn die álle leerlingen leidt naar rekenniveau 1s. Deze rekenmethode stelt geen lagere doelen voor risicoleerlingen, maar geeft jou ruimte en handvatten om hen meer tijd en begeleiding te geven.

Uitgangspunt van Alles telt Q is dat fouten maken mag en je leerlingen niet afrekent op hun leerproces.

Meer informatie
SKU Alles-telt-Q-h
Uitgever ThiemeMeulenhoff
Schrijf uw eigen review
Je plaatst een review over:Alles telt Q
Jouw waardering