Winkelwagen

Aanpassen

Totaal
Verzendkosten
Eindtotaal

Winkelwagen

Een leven lang leren!
thuiswinkel waarborg stempel

Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen

Pedagogische sensitiveit in de omgang met kinderen

Uitgever: NIVOZ | Boek |

Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen
« »

Selecteer hieronder het gewenste product:

20,00

Levertijd: Leverbaar vanaf 1 oktober 2017

€30.00

25,50

Levertijd: Leverbaar vanaf 1 oktober 2017

€44.00

37,40

Levertijd: Leverbaar vanaf 1 oktober 2017


Aantal:

Vrijblijvend meer informatie aanvragen


Wilt u graag eerst advies op maat of een brochure ontvangen over dit leermiddel? Geen probleem, vul onderstaand formulier en en wij brengen u in contact met de uitgever van dit leermiddel.

Hoe wilt u verder geïnformeerd worden over dit leermiddel?



School:

Naam:

Email:

Telefoonnummer:

Groepen
Groep 1
Groep 2
groep 3
Groep 4
Groep 5
Groep 6
Groep 7
Groep 8

Eventueel aanvullende vragen/opmerkingen


Omschrijving

Weten wat te doen is ook bestelbaar in combinatie met HetKind Jaarboek 2014 of Nivoz en de urgentie van goed onderwijs. De combinaties kunt u op deze pagina bestellen.


Het nieuwste boek van onderwijspedagogoog Max van Manen (1942) biedt een verbreding, een verdieping en een verheldering van wat het betekent om met (pedagogische) tact en sensitiviteit in de klas of in het ouderschap te staan. Max van Manen is een oorspronkelijke, zorgvuldige denker die graag dicht bij de directe ervaring blijft en via de ervaring pedagogiek ontwerpt: geen discipline, geen leer, maar een ethiek van het omgaan met kinderen. Dat wordt duidelijk uit de verhalen die je meevoeren naar de belevingswereld van kinderen én ouders, van leraren én leerlingen.


Nieuwe ogen

Weten wat te doen, wanneer je niet weet wat te doen is net zo analyserend, als dat het sferen, ervaringen en herinneringen oproept. Van Manens betooglijn volgen is meer dan een boek lezen. Het is aan het werk zijn. Het is midden in je praktijk staan. Het is de taal voelen en woorden geven aan de directheid van je ervaringen. Het is die lastige situatie van vorige week met nieuwe ogen bezien. Het is een bijna vergeten jeugdherinnering opeens naar boven zien komen. Een tactvol, aandachtig, invoelend boek dat steunt in je relatie tot kinderen, leerlingen en/of studenten.

Over de schrijver

Max van Manen (1942) is emeritus professor onderwijskunde en pedagogiek aan de universiteit van Alberta (Canada). Hij is een internationale autoriteit op het gebied van onderzoek naar pedagogische vraagstukken en onderzoeksmethoden die daarbij gebruikt kunnen worden, in het bijzonder methoden die geschaard kunnen worden onder de fenomenologische traditie.
 

Hij startte zijn onderwijscarrière in Nederland na het behalen van bevoegdheden voor het primair en voortgezet onderwijs, als ook voor Engels. Vanuit een Europa vol jazz, culturele revolte en de daarbij passende existentiële filosofie, vertrok hij in 1967 naar Canada om er leraar te worden in het voortgezet onderwijs. Tegelijkertijd startte hij met een studie onderwijskunde, waarbij hij zijn interesse in de Europese filosofische tradities steeds meer inzette. Hij promoveerde op een epistemologische studie van cybernetics en fenomenologie.
 

Van Manen wordt door zijn wetenschappelijke collega’s geroemd om zijn wetenschappelijke doortastendheid, de diepte en nauwkeurigheid van zijn werk en de wijze waarop hij hierover communiceert met zijn internationale publiek. Ook erkennen collega’s zijn pionierswerk als het gaat over de fenomenologische pedagogiek en de wijze waarop hij daarmee vorm gegeven heeft aan onderwijsonderzoek, maar ook aan belendende onderzoeksvelden, zoals de gezondheidszorg. Max woont met zijn vrouw Judith in Canada, net als hun twee volwassenen zonen.


Vertaling

Vertaling van het manuscript van Max van Manen van Pedagogical Sensitivity and Tact. Knowing what to do when you don’t know what to do. Dat nog dit jaar wordt uitgegeven in de Engelse versie.

Vertaler
Geert Bors
 

Redactionele ondersteuning
Annonay Andersson, Gijs Verbeek, Bas Levering, Luc Stevens, Jetty van der Grift, Rob van der Poel en Nickel van der Vorm
 

Vormgeving
De Ruimte Ontwerpers – Mark Schalken



Recensies

Universiteit van Luxemburg. (Geschreven door: Gert Biesta)
Dit boek is een hartstochtelijk pleidooi voor de noodzaak van pedagogisch kijken, spreken, denken en handelen. Concreet en toegankelijk, met diepgang en oog voor de complexiteit van opvoeding en onderwijs.

(Geschreven door: Simon Verwer, Atheneum+ en gymnasium-docent in Amsterdam en onderzoeker)
Wat mij betreft past dit boek in de renaissance van de pedagogiek in het Nederlandse onderwijs. Een beweging waar ik heel verheugd over ben. In essentie gaat het mij als leraar in de dagelijkse praktijk telkens weer om de vraag hoe te handelen: als professional maar bovenal als mens. Van Manen biedt een handelingsgerichte taal die recht doet aan de complexiteit van het leraarschap. Een echte aanrader!

(Geschreven door: Hester Macrander, moeder, theatermaker en schrijfster)
Het kind zo schadeloos mogelijk grootbrengen begint bij het onder ogen zien van de spreekwoordelijke machteloosheid van de opvoeder, wat bij dit delicate proces onvermijdelijk om de hoek komen kijken. Dit boek draagt bij aan het vergroten van dit bewustzijn en daarmee aan het serieus nemen van (de ruimte van) het kind. Dat ontroert me.

(Geschreven door: René Kneyber, docent vmbo & auteur Het alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs)
Voor een werkelijk menswaardig onderwijs hebben we pedagogen nodig van het hoogste allooi, en boeken zoals dit om ze de richting te wijzen. Onmisbaar!

Kenmerken van dit leermiddel

Uitgever: NIVOZ
Categorie: Boek
Duur: 192 p.
Auteur(s): Max van Manen
Ondertitel: Pedagogische sensitiveit in de omgang met kinderen

Doelgroepen:
Basisschool: Groep 1 & 2
Basisschool: Groep 3 & 4
Basisschool: Groep 5 & 6
Basisschool: Groep 7 & 8
Voortgezet onderwijs: Onderbouw
Voortgezet onderwijs: VMBO bovenbouw
Voortgezet onderwijs: Tweedefase

Ervaringen van klanten

Aantal reviews:
Gemiddelde beoordeling:

5
4
Deel je ervaring...

Deel je ervaring met dit leermiddel

4

heleen.schoenmakers Ik raad dit leermiddel aan!

Door de Nederlandse editie van eerdere boeken van Max van Maanen wordt de toegankelijktheid ervan verder vergroot.

4 weten wat te doen wanneer je niet weet w

Anoniem Ik raad dit leermiddel aan!

Goed leesbaar boek de voorbeelden die worden gebruikt zijn wel verouderd vb Ciske de Rat

4

Corien Ik raad dit leermiddel aan!

Goed leesbaar boek met bruikbare tips en veel praktijkverhalen. Het nodigt uit om het boek pedagogisch tact te lezen. Wat ook aan te raden is.

4

Anoniem Ik raad dit leermiddel aan!

Het boek is overzichtelijk ingedeeld. De inzichten zijn adequaat beargumenteerd, het was precies waar ik naar zocht.

Pluspunten: Inspirerend, Praktisch toepasbaar

4 Mooie inzichten

Teresa Ik raad dit leermiddel aan!

Een vraag die veel leraren zichzelf stellen: Ben ik pedagogisch verantwoord bezig?' Dit boek geeft een mooie kijk op wat pedagogiek inhoudt. Er blijken geen vaste regeltjes te zijn die je precies vertellen hoe je moet reageren of moet handelen. Het gaat veel verder en dieper. Maar wat is pedagogiek dan wel? Met deze vraag ik ga verder in het boek, vanaf de eerste bladzijde ben ik heel benieuwd naar het antwoord.....

Pluspunten: Inspirerend, Duurzaam

Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen is te vinden binnen de categorieën

Bekijk de preview, klik op het logo:

Recent bekeken leermiddelen

Anderen kochten ook:

Pedagogische-tact-

Pedagogische tact

Maklu, Uitgever

€ 22,00
Ik-de-leraar

Ik de leraar

Centrum voor Pedagogisch Contact

€ 18,00
Levenslessen-van-meester-Kanamori

Levenslessen van meester Kanamori

NIVOZ/Hetkind

€ 15,00
De-gemotiveerde-leerling-

De gemotiveerde leerling

Maklu, Uitgever

€ 19,90

Magazijn uitverkoop!
Tot 70% korting!

Bekijk aanbiedingen



Content

Hoe kunnen we u helpen?

030-7110317

Wij zijn bereikbaar tot 13:00.
Er zijn op dit moment geen wachtende voor u...